Teachers’ knowledge

inclusive education in the school environment

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30620/pdi.v13n2.p105

Keywords:

Inclusive Education, Deficiency, Teacher training

Abstract

Discussing concepts and perspectives on disability, even with so many advances, is still a social “taboo”. And when this discussion goes down the paths of education, it becomes even more complex, since the views and practices applied, even with so many guidelines, laws, regulations, decrees and prerogatives, must be individual, taking into account the subjectivities of each subject. Several social authors are included in this process, in addition to the person with a disability, but also the family, school administrators, and teachers. Thus, this research seeks, through the eyes of teachers, to know the functioning of special education, from the perspective of inclusive education, in a school in the municipal network of Alagoinhas, promoting a sensitive listening of those involved in this process. The research has as its problem the following question: To what extent does the functioning of special education, in terms of inclusive education, in the school environment? To answer this question, I chose to carry out an investigation with a qualitative approach, with emphasis on the (auto) biographical method, using the narrative interview as a research and documental instrument, with the exploration of official documents that “structure” inclusive education in schools. In the construction of the theoretical foundation, we resorted to authors, Aranha (2001), Barthes (1981), Cruz (2009), Foucault (1979;2008), Minayo (2011), Oliveira (2016), Pereira (2015;2018) among others. As main results after data analysis, I can highlight some repetitions regarding the difficulty of applying the policies in school realities, in addition to the difficulties in the process of teacher training for special education. In this way, I seek to give visibility to the teachers’ life stories, revealing the difficulties, setbacks, successes and expectations. By analyzing how special education works, in the perspective of inclusive education, through the eyes of the research collaborators, we can understand the applicability and effectiveness of professional practices in relation to this object.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Edvan de Souza Santos, Universidade do Estado da Bahia - UNEB

Mestre em Crítica Cultural, doutorando do Programa de Pós-Graduação em Crítica Cultural do Departamento de Linguística, Literatura e Artes da Universidade do Estado da Bahia.

Aurea da Silva Pereira, Universidade do Estado da Bahia - UNEB

Profa. Dra. do Programa de Pós-Graduação em Crítica Cultural do Departamento de Linguística, Literatura e Artes da Universidade do Estado da Bahia.

References

ANDRADE, Simone Santos Barbosa de. Educar na diferença: imagens e concepções docentes sobre o processo de letramento do surdo na Educação de Jovens e Adultos. 2009. 191 p. Dissertação de Mestrado – Programa de Pós-graduação em Educação e Contemporaneidade, Faculdade de Educação, Universidade do Estado da Bahia – UNEB. Salvador, Bahia, 2009.

ARANHA, M. D. F. (2001). Paradigmas da relação da sociedade com as pessoas com deficiência. Revista do Ministério Público do Trabalho, 11 (21),5.

ARAUJO, Luiz Antônio Souza de. Pedagogia da inclusão: a arquitetura institucional da política de inclusão escolar de pessoas com deficiência no estado de Minas Gerais. 2017. 162 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2017.

ARBEX, Daniela. Holocausto Brasileiro. 1 ed. São Paulo: Geração editorial, 2013.

BARTHES, R. et al. Introdução à análise estrutural da narrativa. Trad. Maria Zeila Barbosa Pinto. Rio de Janeiro: Vozes, p. 19-60, 1981.

BARRY, Brian. Social exclusion, social isolation and the distribution of income. Cen tre for Analysis of Social Exclusion – Case, Londres, p. 124, 1998.

BERTAUX, Daniel. Narrativas de vida: a pesquisa e seus métodos. Tradução Zuleide Alves Cardoso Cavalcante e Denise Maria Gurgel Lavallée. Natal: EDUFRN; São Paulo: Paulus, 2010.

BRASIL. Lei nº 8.213, de 24 de julho de 1991. Dispõe sobre os Planos de Benefícios da Previdência Social e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L8213cons.htm. Acesso em 01 de out. 2021.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Decreto nº 10.502. Política Nacional de Educação Especial: Equitativa, inclusiva e com aprendizado ao longo da vida. Brasília: MEC, setembro 2020.

BRUNER, J. Fabricando histórias: Direito, Literatura, Vida. Trad. Fernando Cássio. São Paulo: Letra e Voz, 2014.

CAVALCANTE, Meire. Contexto histórico da construção da Educação Inclusiva no Brasil. Disponível em: https://inclusaoja.com.br/2011/06/03/2-contexto-historico-da-construcao-da-educacao-inclusiva-no-brasil. Acesso em 06 de out. 2021.

CERVO, A. L.; BERVIAN, P. A.; SILVA, Roberto da. Metodologia científica. 6. ed. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2007.

CRUZ, Maria de Fátima Berenice da. Memórias de leituras literárias de jovens e adultos Alagoinhenses. 2009. 197f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2009.

DELORY-MOMBERGER, Christine. Biografia e educação: figuras do indivíduo-projeto. Trad. de Maria da Conceição Passegi, João Gomes da Silva Neto e Luis Passegi. Natal, RN: EDUFRN; São Paulo: Paulus, 2008.

DEMO, P. Metodologia do conhecimento científico. São Paulo: Atlas, 2000.

DINIZ, Débora. O que é deficiência? Ana Terra Majia Munhoz e Dida Bessana (REV). São Paulo, 2007.

DURANT, Will. A História da Civilização I. Nossa herança oriental. Rio de Janeiro: Editora Record, 1995, ISBN 85-01-28821-7.

FISCHER, Rosa Maria Bueno. Foucault e a análise do discurso em educação. Cadernos de Pesquisa em educação. São Paulo, n. 114, dez. 2001.

FOUCAULT, M. Microfísica do Poder; tradução e organização de Roberto Machado. Rio de Janeiro, RJ: Graal, 1979.

FOUCAULT, M. História da Loucura. São Paulo: Perspectiva, 2000.

FOUCAULT, M. Vigiar e Punir: nascimento das prisões; tradução de Raquel Ramalhete. 35ª ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008 – 288p.

FREITAS, D de; GALVÃO, C. O uso de narrativas autobiográficas no desenvolvimento profissional de professores. Ciências & Cognição. 2007; Vol. 12: 219-233. Disponível em: http://www.cienciasecognicao.org/revista/index.php/cec/article/view/648/430. Acesso em: 22, out. 2020.

FREIRE, Paulo. Algumas reflexões em torno da utopia. In: FREIRE, Ana Maria Araújo. Educação e mudança. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979.

FREIRE, Paulo. Algumas reflexões em torno da utopia. In: FREIRE, Ana Maria Araújo. Pedagogia do oprimido. 32.ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2002.

GATTI, Bernadete; ANDRÉ, Marli. A relevância dos métodos de pesquisa qualitativa em Educação no Brasil. In: PFAFF, Nicole; WELLER, Wivian (Org.). Metodologias da Pesquisa Qualitativa. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010.

GOMES, R. Análise e interpretação de dados de pesquisa qualitativa. In: DESLANDES, S. F; GOMES, R.; MINAYO, M. C. S.(org). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 26 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2007. p. 79-108.

JANUZZI, G. A luta pela educação do deficiente mental no Brasil. São Paulo: Cortez, 1985.

JANUZZI, G. A educação do deficiente no Brasil: dos primórdios ao início do século XXI. São Paulo: Autores Associados, 2004

JEREBTSOV, S. G. (2014). A cidade de L. S. In Veresk (Ed.), Estudos sobre a perspectiva histórico-cultural de Vigostski (pp. 7-29). Brasília: Uniceub.

JOVCHELOVITCH, Sandra; BAUER, Martin. Entrevista Narrativa. In: GASKELL, George; BAUER, Martin (Ed.) Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002. p. 90-113.

KIRK, S. A; GALLAGHER, J. J. Educação da criança excepcional. 3ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 2000.

KONDER, Leandro. O futuro da filosofia da práxis: o pensamento de Marx no século XXI. 2 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.

LAKATOS, E. M.; MARCONI, M. de A. Fundamentos de metodologia científica. 6. ed. 5. reimp. São Paulo: Atlas, 2007.

LESBAUPIN, Ivo. Poder local x exclusão social: a experiência das prefeituras demo cráticas no Brasil. Petrópolis: Vozes, 2000.

LOBO, Lilia Ferreira. Os infames da história: pobres, escravos e deficientes no Brasil. Rio de Janeiro: Lamparina, 2015

LOPES, J. J. M. (2016). Depoimento em aula da disciplina e pesquisa com bebês e crianças. Niteroi: Universidade Federal Fluminense.

MANTOAN, Maria Teresa Eglér. A Contribuição Piagetiana para a Pesquisa e a Reflexão Pedagógica. Ciclo de Debates. 1996.

MAY, Tim. Pesquisa Social: questões, métodos e processos. Porto Alegre: Artmed, 2004.

MINAYO, M. C. de S. (Org.). et al. Pesquisa social: Teoria, método e criatividade. 30. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.

MIRANDA, Arlete Aparecida Bertoldo. História, Deficiência e Educação especial. Disponível em: https://docplayer.com.br/8634951-Historia-deficiencia-e-educacao-especial-1.html. Acessado em: 04/08/2020, 12:03h.

MONTEIRO, Dione Simeão. 1 PENA, Perciliana 2 OLIVEIRA. Silvana Florindo Castro De. FERREIRA, Zeila Miranda. Prática pedagógica, saberes docentes e formação contínua em questão educational practice, knowledge and teacher training in question, 2011.

OLIVEIRA, Moacir Lira de. Do hospício ao Centro de Atenção Psicossocial de Alagoinhas. 2016. 129f. Tese (Doutorado em Família na Sociedade Contemporânea) – Universidade Católica do Salvador, Salvador, 2016.

OMS/OPAS. Classificação Internacional de Funcionalidade e Incapacidade e Saúde, CIF. São Paulo: EDUSP, 2003.

ONU – Organização das Nações Unidas. Convenção sobre os direitos da pessoa com deficiência. Disponível em: https://www.inr.pt/documents/11309/44742/Conven%C3%A7%C3%A3o+sobre+os+Direitos+da+Pessoas+com+Defici%C3%AAncia/7601dc72-a4a6-4631-b9a2-b37b11fe571e. Acesso em:30 set.2021.

PALOMBINI, A. L. (2003). Das mãos de Deus aos avatares da ciência: o estigma da diferença. In Psicologia e educação: multiversos sentidos, olhares e experiências (pp. 120-125). Porto Alegre: Editora UFRGS.

PASSEGGI, M. C. y Souza, E. C. O Movimento (Auto)Biográfico no Brasil: Esboço de suas Configurações no Campo Educacional. Investigación Cualitativa, v. 2, n. 1. p. 6-26, 2017.

PASSOS, Izabel C. Frinche (org). Poder, normalização e violência: incursões foucaultianas para atualidade. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2008.

PEREIRA, Áurea da Silva; CRUZ, Maria de Fátima Berenice da; PAES, Maria Neuma Mascarenhas (Org). Letramentos, identidades e formação de educadores: imagens teórico-metodológicas de pesquisa sobre práticas de letramentos. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2018.

PEREIRA, Áurea S. MOTA, Kátia M.S. Espaços biográficos: o lugar das memórias autobiográficas. In: PEREIRA, Áurea S. (Org.). Práticas de Pesquisa Autobiográfica. 1. ed. Curitiba, PR: 2015, p. 11.

PESSOTTI, I. Deficiência mental: da superstição à ciência. São Paulo: T.A. Queiroz; EDUSP, 1984.

PRESTES, Z. (2013). A sociologia da infância e a teoria histórico-cultural: algumas considerações. Revista de Educação Pública, 22(1), 295-304.

PRODANOV, Cleber Celestino; FREITAS, Ernani Cesar de. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2.ed. Novo Hamburgo: Feevale, 2013.

PROENÇA, Carlos Sangreman. A exclusão social em cabo verde: uma abordagem preliminar. Lisboa, ACEP – Associação para a Cooperação entre Povos, Centros de Estudo do Instituto Superior de Economia e Gestão da Universidade Técnica de Lisboa, 2005. p. 173.

REY, Fernando González. Pesquisa qualitativa e subjetividade: os processos de construção da informação. São Paulo: Cengage Learning, 2017.

ROCHA, Francisco Franco de. Fragmentos da psiquiatria: Hospício de São Paulo. Tipografia Ribeiro: São Paulo, 1895.

RODRIGUES, David. Inclusão e Educação: Doze Olhares Sobre a Educação Inclusiva. Editora Summus: São Paulo. 2006.

ROSA, Enio Rodrigues da e ANDRÉ, Maria Filomena Cardos. Aspectos políticos e jurídicos da educação especial brasileira. In: Programa Institucional de ações relativas às pessoas com Necessidades Especiais – PEE (org). Pessoa com Deficiência: aspectos teóricos e práticos. Cascavel, PR: EDUNIOESTE, 2006. p. 57-104.

SÁ-SILVA, J. R.; ALMEIDA, C. D. & GUINDANI, J. P. Pesquisa documental: pistas teóricas e metodológicas. Revista Brasileira de História & Ciências Sociais. Ano I, n. I, jul. 2009. Disponível em: https://periodicos.furg.br/rbhcs/article/view/10351. Acessado em: 03/11/2020, às 10:15h.

SASSAKI, R. K. Inclusão: construindo uma sociedade para todos (3.ed.). Rio de Janeiro: WVA, 1999.

SASSAKI, R. K. Inclusão: construindo uma sociedade para todos. Rio de Janeiro: WVA, 1997;

SILVA, O. M. (1987). A epopeia ignorada: a pessoa deficiente na história do mundo de ontem e de hoje (p. 211). São Paulo: Cedas.

SMOLKA, A. L., & Vigotski, L. S. (2009). Imaginação e criação na infância. São Paulo: Ática

SOUZA, E. C. O conhecimento de si: Narrativas do itinerário escolar e formação de professores. Tese (Doutorado em Educação), Universidade Federal da Bahia, Faculdade de Educação, Bahia, Brasil, 2004.

SOUZA, Elizeu Clementino de; ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto. (Org.). Tempos, narrativas e ficções: a invenção de si. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2006.

VIGOSTSKI, L. S. (2004). Sobre os sistemas psicológicos. In: Teoria e método em psicologia (3 ed.). São Paulo: Martins Fontes.

VIGOTSKI, L. S. (2010). Quarta aula: a questão do meio na pedagogia. Psicologia USP, 21(4), 681-701.

KOWARICK, Lúcio. Sobre a vulnerabilidade socioeconômica e civil – Estados Unidos, França e Brasil, Revista Brasileira de Ciências Sociais, São Paulo, v. 18, n. 51, p. 6185, 2003.

WALBER, Vera Beatris; SILVA, Rosane Neves. As práticas de cuidado e a questão da deficiência: integração ou inclusão? Estudos da Psicologia. Campinas, 23(1), 2006. P. 29-37. Janeiro-março.

WIXEY, Sarah et al., Measuring Accessibility as Experienced by Different Socially Disadvantaged Groups, funded by the EPSRC FIT Programme – Transport Studies Group – Universidade de Westminster, 2005.

Published

2024-03-05

How to Cite

SANTOS, E. de S.; PEREIRA, A. da S. Teachers’ knowledge: inclusive education in the school environment. Pontos de Interrogação – Journal of Cultural Criticism, Alagoinhas-BA: Laboratório de Edição Fábrica de Letras - UNEB, v. 13, n. 2, p. 105–135, 2024. DOI: 10.30620/pdi.v13n2.p105. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/pontosdeint/article/view/v13n2p105. Acesso em: 16 may. 2024.