Writing and experiencing memories from a not so distant past

From the sewing room to the kitchen, an affective path of my grandmas

Authors

DOI:

https://doi.org/10.59360/ouricuri.vol14.i1.a19860

Keywords:

Memoirs, movements, past, stories, affective cartography

Abstract

Throughout this article I could relieve some good stories with my loved ones and show how my past influenced the construction of my identity. Throught that I was presented to a place somewhat unknow. So, the purpose of this study was to revisit memories from a ‘not-so-distant past’ and analyse what does it have to do with who I am, currently. I used Rolnik's (2016) sentimental cartography as a methodology, in which she explains the externalization of feelings, through the delineation of movements. Besides that, I also used Assmann's cultural theory (2006), which brought me back to my identity. As a result, I was able to experiment, write, which according to Conceição Evaristo (2020) brings together the words "writing and experience", but the strength of her idea is not only in this agglutination; it is in the genealogy of the idea, how and where it is born and what ethnic and gender experiences it is linked to, and reliving past experiences that, for Estés (2018), is an experience that can touch our soul. Which resonates with the Polylogic of Galeffi (2017), when he says that human life not only can be modified by past experiences, but it also can be formed by them, and so, all the knowledge and wisdom are due to them. So, I concluded that in this process of rediscovering myself the lessons that were taught to me throughout my life, since my grandmothers until these days, played an essential role on the formation of my identity. Therefore, it was of great importance to bring it to light my entire story. Sometimes, as I was digging deep into my past, my feelings have gotten so strong that I could not put them into words. And that it is what makes me say that part of me belongs to my past, part of me belongs to my present, and a tiny little part of me belongs to my future – although it is still unknow.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Erika Silva Chaves, Universidade Federal da Bahia

Doutoranda no Programa de Pós-Graduaação em Difusão do Conhecimento (PPGDC-UFBA) , Mestre em Educação Superior pelo Programa de Pós-Graduação em Estudos Interdisciplinares sobre a Universidade (PPGEISU-UFBA).Especialização em andamento na Universidade Católica de Santa Catarina (PUC) em Saúde e Práticas Integrativas. Graduada em Fisioterapia pelo Centro Universitário da Bahia (FIB

Maria Inês Corrêa Marques, Universidade Federal da Bahia

Professora Titular da Universidade Federal da Bahia (UFBA), Departamento de Educação II da Faculdade de Educação (FACED), professora permanente do Programa de Pós-graduação em Difusão do Conhecimento (PPGDC). Graduada em História pela Universidade Federal do Espírito Santo, Mestrado e Doutorado na Universidade Federal da Bahia, em ensino de História e História da Educação Superior, respectivamente. Realizou dois estágios de pós doutoramento o primeiro pela Universidade de Valladolid, Espanha, tratando a internacionalização da educação superior europeia.

Urânia Auxiliadora Santos Maia de Oliveira, Universidade Federal da Bahia

Professora Associada 4, da Universidade Federal da Bahia, Coordenadora Geral e Professora Permanente do PPGDC - Programa de Pós Graduação em Difusão do Conhecimento /Doutorado Multiinstitucional e Multidisciplinar em Difusão do Conhecimento - DMMDC; Coordenadora do Sub Projeto Pedagogia e Teatro PIBID

References

Assmann, Jan. Communicative and cultural memory. In: ERLL, Astrid; NÜNNING, Ansgar (Ed.). Cultural memory studies: an international and interdisciplinary handbook. Berlin; New York: De Gruyter, 2006. p. 109-118.

Chiziane, Paulina. O alegre canto da perdiz. Porto Alegre: Dublinense, 2018.

Dicionário Aurélio: On-line de Português. In: Dicionário Aurelio: saudade. 1.0-RC2. 1. ed. On-line: Origem, 2023. 1. Disponível em: https://www.dicionarioetimologico.com.br/saudade/. Acesso em: 6 out. 2023.

Dicionário Etimológico. In: Dicionário Etimológico: saudade. 1.0-RC2. 1. ed. On-line: Origem, 2023. 1. Disponível em: https://www.dicionarioetimologico.com.br/saudade/. Acesso em: 6 out. 2023.

Estés, Clarissa Pinkola. Mulheres que correm com lobos. 1. ed. Rio de Janeiro. Rocco, 2018.

Evaristo, Conceição. Da grafia-desenho de minha mãe, um dos lugares de nascimento de minha escrita. In: DUARTE, Constância Lima; NUNES, Isabela Rosado. Escrevivência: a escrita de nós: reflexões sobre a obra de Conceição Evaristo. Rio de Janeiro: Mina Comunicação e Arte, 2020. p. 48-54.

Galeffi, Dante. Recriação do Educar: Epistemologia do Educar Transdisciplinar. Berlin: Novas Edições Acadêmicas, 2017.

Pires, Caroline; Kluczkosvki, Alana. Comida é memória, afeto e identidade. In: Comida é memória, afeto e identidade. 1.0-RC2. 4. ed. São Paulo: USP, 2021. Disponível em: https://www.fsp.usp.br/sustentarea/2021/04/07/comida-e-memoria-afeto-e-identidade/. Acesso em: 18 out. 2023

Rolnik, Suely. Cartografia Sentimental. 2 ed. Porto Alegre. UFRGS, 2016.

Soares, Lissandra; Machado, Paula. Escrevivências” como ferramenta metodológica na produção de conhecimento em Psicologia Social. Psicologia Política, São Paulo, ano 39, v. 17, n. 39, ed. 39, p. 203-219, 2018

Published

2024-04-23

How to Cite

SILVA CHAVES, E.; CORRÊA MARQUES, M. I.; SANTOS MAIA DE OLIVEIRA, U. A. Writing and experiencing memories from a not so distant past: From the sewing room to the kitchen, an affective path of my grandmas. Ouricuri Magazine, [S. l.], v. 14, n. 1, p. 03–13, 2024. DOI: 10.59360/ouricuri.vol14.i1.a19860. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/ouricuri/article/view/19860. Acesso em: 18 may. 2024.

Issue

Section

Artigos