THE COSMOPOETICS OF INDIGENOUS BOOKS AND WRITINGS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30620/gz.v11n1.p73

Keywords:

Indigenous peoples, Book, Indigenous poetics, Contemporary indigenous art

Abstract

Art, paper and drawing, books and writing, keep their stigmatizing place in our colonial history. However, can one think of the writings and books of artists, masters, and indigenous thinkers as allies in the struggle for territory, in the struggle for life? This article intends to discuss this reflection based on the writings and songs of native people’s masters, as well as on the writings of contemporary indigenous artists. It aims to converge ways of thinking about these writings with native and Afro-diasporic thinkers in order to foresee different worlds and alphabets, which point to other ethics and policies for books and writing. The article goes through the works, speeches, and poetic propositions of Davi Kopenawa, Joseca Yanomami, Denilson Baniwa, Jaider Esbell, Daiara Tukano, Gustavo Caboco, Lucilene Wapichana, Bernaldina José Pedro, Zabelê Pataxó, Ane Kethleen Pataxó, and Uýra Sodoma to think about the cosmopoetics of indigenous books and writing.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Laura Castro, Universidade Federal da Bahia - UFBA

Professora no Instituto de Humanidades, Artes e Ciências Professor Milton Santos (IHAC), Programa de Pós-graduação em Artes Visuais (PPGAV) | Mestrado Profissional em Artes (ProfArtes), Universidade Federal da Bahia (UFBA).

References

ALBERT, Bruce. “L’esprit de la forêt” IN: Yanomami l’esprit de la forêt, Fondation Cartier pour l’Art Contemporain, Paris: Actes Sud, 2003, p. 46.

BANIWA, Denilson. “Arte para amansar o coração napë: cosmologias do contato e encantamento do povo da mercadoria. In: PEDROSA, Adriano, RIBEIRO, Davi. Kami Yamakɨ Urihipë - Nossa terra floresta - Our Forest-Land. São Paulo: KMEC Books/MASP, 2022.

CABOCO, “Recado ao parente: fortificar nossos elos (IMS CONVIDA, 2020). Disponível em https://ims.com.br/convida/gustavo-caboco. Acesso em 01 abr 2023.

ESBELL, Jaider. “Arte Indígena Contemporânea e o Grande Mundo” (2018a). Disponível em: https://www.select.art.br/arte-indigena-contemporanea-e-o-grande-mundo-2. Acesso em 29 jan 2021.

ESBELL, Jaider. ESBELL, Jaider.. “Makunaima, o meu avô em mim!”. Iluminuras, Porto Alegre, v.19, n.46, p. 11-39, jan/jul, 2018b.

ESBELL, Jaider. TEMBETÁ - Jaider Esbell. Rio de Janeiro: Azougue Editorial. 2018c.

ESBELL, Jaider. “Passo a passo Makunaima” (2019a). Disponível em: http://www.jaideresbell.com.br/site/2019/02/26/passo-a-passo-makunaima. Acesso: 2 abr 2023.

ESBELL, Jaider. “Makunaimã - O mito através do tempo” (2019b). Disponível em: http://www.jaideresbell.com.br/site/2019/09/13/makunaima-o-mito-atraves-do-tempo. Acesso: 2 abr 2023.

ESBELL, Jaider. “Beraldina José Pedro”. PEDRO, Bernaldina José. Cantos e encantos: Meriná eremukon. São Paulo: Patuá; Boa Vista: Wei, 2019c.

EVARISTO, Conceição. “DA GRAFIA-DESENHO DE MINHA MÃE, UM DOS LUGARES DE NASCIMENTO DE MINHA ESCRITA” (2005). Disponível em: http://revistazcultural.pacc.ufrj.br/da-grafia-desenho-de-minha-mae-um-dos-lugares-de-nascimento-de-minha-escrita. Acesso em: 09 ago 2021.

FIOROTTI. Devair A. “Meriná: uma poética da voz”. PEDRO, Bernaldina José. Cantos e encantos: Meriná eremukon. São Paulo: Patuá; Boa Vista: Wei, 2019.

IKA MURU, Agostinho Manduca Mateus. QUINET, Alexandre. (org) UNA ISI KAYAWA: livro da cura do Povo Huni Kuin do Rio Jordão. Rio de Janeiro: Dantes Editora, 2017. PEDRO, Bernaldina José. Cantos e encantos: Meriná eremukon. São Paulo: Patuá; Boa Vista: Wei, 2019.

KRENAK, Ailton. “Ailton Krenak: culturas indígenas” (2016). Disponível em: https://bityli.com/ItqGR. Acesso em: 27 abr 2020.

KOPENAWA, Davi; ALBERT, Bruce. A queda do céu: palavras de um xamã. Yanomami. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.

LAGROU, Els (org.). No caminho da miçanga: um mundo que se faz de contas. Rio de Janeiro: Museu do Índio, 2016.

LAGROU, Els. A Arte Indígena no Brasil: agência, alteridade e relação. Belo Horizonte: C/Arte, 2009.

MARTINS, Leda. PERFORMANCES DA ORALITURA: CORPO, LUGAR DA MEMÓRIA. Letras, (26), 2003, p. 63–81.

MCLUHAN, Marshall. A galáxia de Gutenberg: a formação do homem tipográfico. São Paulo, Editora da USP, 1972.

OLIVEIRA, Cristiane. Relato professora Jandaia – Cristiane Oliveira, Aldeia Kaí, 2008. Disponível em: http://saberesifba.blogspot.com/2018. Acesso em: 10 set 2020.

PATAXÓ, ANE. Tecendo histórias do meu lugar. Salvador/Cumuruxatiba: EDTÓRA, 2022.

SANTOS, Antonio Bispo. “Somos da terra”. PISEAGRAMA, Belo Horizonte, número 12, página 44 - 51, 2018.

SODOMA, Uýra. “Manaus, uma cidade na aldeia” (IMS CONVIDA, 2020). Disponível em: https://ims.com.br/convida/uyra-sodoma. Acesso em: 11 abr 2023.

TUKANO, Daiara. “Língua, memória e transformação” (2023). Disponível em: https://www.instagram.com/reel/CrYdCsOgwkO/?utm_source=ig_web_copy_link. Acesso em 26 abr 2023.

VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo. “O recado da mata”. In: KOPENAWA, Davi; ALBERT, Bruce. A queda do céu: palavras de um xamã. Yanomami. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.

XACRIABÁ, Célia, 2020 “Amansar o giz”. In Revista Piseagrama. Edição n.14 Futuro. Belo Horizonte: Cidades Criativas, 2020.

Published

2023-11-27

How to Cite

CASTRO, L. THE COSMOPOETICS OF INDIGENOUS BOOKS AND WRITINGS. Grau Zero – Revista de Crítica Cultural, Alagoinhas-BA: Fábrica de Letras - UNEB, v. 11, n. 1, p. 73–96, 2023. DOI: 10.30620/gz.v11n1.p73. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/grauzero/article/view/v11n1p73. Acesso em: 13 may. 2024.