STRATEGIES FOR LINGUISTIC AND CULTURAL STRENGTHENING IN THE INDIGENOUS STATE COLLEGE OF CORUMBAUZINHO, PRADO-BA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30620/gz.v11n1.p49

Keywords:

Indigenous Language, Patxôhã, Culture Teacher

Abstract

Currently, indigenous teachers are teaching indigenous language and culture in indigenous schools. However, parents consider the teaching of language and culture a little weak, especially in Corumbauzinho village. Thus, the objective of this work is to identify the strategies developed by Pataxó teachers from Corumbauzinho village, with the purpose of strengthening the teaching of indigenous culture and language. This research will use the qualitative approach. As a result, it is observed that the indigenous teachers of the Corumbauzinho village strive to strengthen the indigenous language and culture using various strategies. It is concluded that the Department of Education of the State of Bahia can help strengthen indigenous language and culture through specific public tender for culture teachers, as well as promoting more continuing education for teachers who work with indigenous language and culture.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maicon Rodrigues dos Santos, Colégio Estadual Indígena de Corumbauzinho

Mestre em Ensino e Relações Étnico-Raciais pela UFSB. Especialista em Educação Escolar Indígena pela Faculdade Alfamérica. Graduado em Pedagogia pela Faculdade de Ensino Regional Alternativa (FERA). Especializando em Gênero, Raça, Etnia e Sexualidade pela Universidade do Estado da Bahia (UNEB).

References

BANIWA, Gersem. Educação Escolar Indígena no Século XXI: encantos e desencantos. 1ª. ed. Rio de Janeiro: Mórula - Laced, 2019.

BERNARDI, Lucí D. S.; DELIZOICOV, Nadir C.; CEICCO, Bruna L. O professor da escola indígena contemporânea: reflexões sobre processos formativos e pesquisas no estado de Santa Catarina. Revista Pedagógica, Chapecó, v. 22, p. 1-19, 2020.

BOMFIM, Anari B. Patxohã: a retomada da língua do povo Pataxó. Revista LinguíStica, Rio de Janeiro, v. 13, n. 1, p. 303-327, Janeiro 2017. ISSN 2238-975X. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/rl/article/view/10433. Acesso em: 26 Março 2023.

CAVALCANTE, Thiago Leandro V. História Indígena e Ensino de História: apontamentos críticos sobre currículos e a Base Nacional Comum Curricular. In: SAMPAIO, Paula F.; CAVALCANTE, Thiago Leandro V. Povos Indígenas, Gênero e Violências: histórias marginais [recurso eletrônico]. Porto Alegre: Editora Fi, 2020. p. 11-27.

FEITOSA, Beatriz D. S. D. O.; SOUZA, Joádila A. D. Violência e Esbulho Territorial de Indígenas em Mato Grosso: investigação histórica do Relatório Figueiredo (1950-1960). In: SAMPAIO, Paula ; CAVALCANTE, Thiago Leandro V. Povos Indígenas, Gênero e Violências: histórias marginais [recurso eletrônico]. Porto Alegre: Editora Fi, 2020. p. 65-84.

JORDÃO, Elinéia Luiz P. REFLEXÕES SOBRE O PAPEL DO PROFESSOR INDÍGENA NA EDUCAÇÃO ESCOLAR INDÍGENA E EDUCAÇÃO INDÍGENA. Web Revista Página de Debates: Questões de Linguística e Linguagens, Três Lagoas, v. 1, n. 23, p. 18-29, Outubro 2022. Disponível em: http://ojs.pantanaleditoraelivraria.com.br/index.php/linguisticalinguagem/article/view/164. Acesso em: 26 Março 2023.

KAYAPÓ, Edson. A diversidade sociocultural dos povos indígenas no Brasil: o que a escola tem a ver com isso? In: SESC Departamento Nacional Culturas indígenas, diversidade e educação. Rio de Janeiro: Sesc, Departamento Nacional, 2019. p. 56-80.

KNAPP, Cássio. Um ensaio sobre os usos e apropriações da cultura escrita pelos indígenas nas Reduções Jesuítico-Guarani. In: SAMPAIO, Paula F.; CAVALCANTE, Thiago Leandro V. Povos Indígenas, Gênero e Violências: histórias marginais [recurso eletrônico]. Porto Alegre: Editora Fi, 2020. p. 28-45.

MORAES, Vanessa. Refletindo sobre as concepções de revitalização linguística e de língua morta a partir do contexto Kiriri. Policromias – Revista de Estudos do Discurso, Imagem e Som, Rio de Janeiro, v. 6, n. 2, p. 485-513, Maio/Agosto 2021. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/policromias/article/viewFile/42315/25221. Acesso em: 2 Abril 2023.

OLIVEIRA, Cristiane M. D.; COSTA, Francisco Vanderlei F. D. Voos na sabedoria: o ensino do Patxôhã na Escola Estadual Indígena Kijetxawê Zabelê. Policromias – Revista de Estudos do Discurso, Imagem e Som, Rio de Janeiro, v. 6, n. 2, p. 461-484, Maio/Agosto 2021. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/policromias/article/view/46721. Acesso em: 26 Março 2023.

PADILHA, Margarete V. P. Modos de trasmissão, ensino e aprendizagem da língua Xokleng/Laklãnõ no contexto familiar e no ambiente escolar. 2020. 20f. Artigo (Licenciatura Intercultural Indígena do Sul da Mata Atlântica) - Centro de Filosofia e Ciências Humanas, Departamento de História, Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis. 2020.

PORTO, Helânia T.; BONIN, Jiani A. A educação indígena Pataxó: entre distopias e utopias. Tellus, Campo Grande, v. 20, n. 41, p. 101-128, Janeiro/Abril 2020. Acesso em: 26 Março 2023.

SILVA, Maria do Socorro P. D. Políticas de retomada de línguas indígenas em diferentes contextos epistêmicos. Articulando e Construindo Saberes, Goiânia, v. 4, n. e59089, 2019. Disponível em: http://repositorio.bc.ufg.br/handle/ri/18437. Acesso em: 2 Abril 2023.

SILVA, Paulo de Tássio B. D. “Inteirando” a Língua: O Patxohã e suas paisagens híbridas no Território Kaí-Pequi (Comexatiba). ODEERE, Jequié, v. 7, n. 3, p. 7-24, 2022. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/odeere/article/view/11555. Acesso em: 2 Abril 2023.

SOUZA, Tânia C. C. D. Línguas indígenas, fronteiras e silenciamento. Líng. e Instrum. Linguíst., Campinas, v. 24, n. 48, p. 132-150, Julho/Dezembro 2021. ISSN 1519-4906. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/8666487. Acesso em: 2 Abril 2006.

Published

2023-11-27

How to Cite

SANTOS, M. R. dos. STRATEGIES FOR LINGUISTIC AND CULTURAL STRENGTHENING IN THE INDIGENOUS STATE COLLEGE OF CORUMBAUZINHO, PRADO-BA. Grau Zero – Revista de Crítica Cultural, Alagoinhas-BA: Fábrica de Letras - UNEB, v. 11, n. 1, p. 49–71, 2023. DOI: 10.30620/gz.v11n1.p49. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/grauzero/article/view/v11n1p49. Acesso em: 12 may. 2024.