Mathematics and students with Down Syndrome: pedagogical proposal that enhances the teaching-learning of multiplication with natural numbers

Authors

Keywords:

Ensino-Aprendizagem., Inclusão. Matemática., Multiplicação., Síndrome de Down

Abstract

This article is about teaching Mathematics to Students with Down Syndrome. The objective is to present a pedagogical proposal that helps Mathematics teachers to teach inclusive classes, seeking to provide students with Down Syndrome with a more productive development in learning multiplication in the set of natural numbers, targeting Elementary School classes in the Early Years who has a student with the aforementioned syndrome. The approach used was qualitative. Firstly, a bibliographical and documentary review was carried out on inclusion in the educational context, an analysis of aspects related to the learning process of students with Down Syndrome and the difficulties that Mathematics teachers may encounter in the inclusion of these students in regular education. Subsequently, the activity proposal was developed using multisensory materials. It is concluded that many advances have already been achieved, but there is still a long way to go in terms of inclusive education.

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Author Biographies

Andressa Nascimento da Silva, UNEB

Pós-graduanda do Curso de Especialização em Educação Matemática do Departamento de Ciências Exatas e da Terra (DCET II) da Universidade do Estado da Bahia (UNEB); Graduada em Licenciatura em matemática pela Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS).

Genilda Souza de Cerqueira Dias, Universidade do Estado da Bahia

Pós-graduanda do Curso de Especialização em Educação Matemática do Departamento de Ciências Exatas e da Terra (DCET II) da Universidade do Estado da Bahia (UNEB); Graduada em Licenciatura em Matemática pela Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS).

Erivelton Nonato de Santana, Universidade do Estado da Bahia

Erivelton Nonato de Santana possui Graduação em Letras Vernáculas - Licenciatura pela Universidade Federal da Bahia (1999), Graduação em Letras Vernáculas - Bacharelado pela Universidade Federal da Bahia (2001), Especialização em Metodologia do Ensino, Pesquisa e Extensão em Educação pela Universidade do Estado da Bahia (2003), Mestrado em Letras e Lingüística pela Universidade Federal da Bahia (2005) e Doutorado em Letras pela Universidade Federal da Bahia (2007). Foi Professor Concursado da Secretaria de Educação do Estado da Bahia (2000 - 2003), atuando no Ensino Fundamental, e também Professor Substituto na Universidade Federal da Bahia (2005 - 2007), onde exerceu, posteriormente, a função de Professor Orientador na Especialização de Estudos Lingüísticos e Literários, atuando também como Professor Colaborador no Programa de Pesquisa, Ensino e Extensão de Português (ProPEEP - UFBA), na área de Português Para Estrangeiros (PLE). Atualmente é Professor Adjunto da Universidade do Estado da Bahia (UNEB), Campus II - Alagoinhas, onde participou de programas de formação continuada para professores, como o PROLIN (Pojuca) e o PARFOR (Alagoinhas). Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Língua Portuguesa, trabalhando, principalmente, com os seguintes temas: Português, Análise do Discurso, Leitura e Produção Textual, Ensino de Português para Estrangeiros, Português Instrumental, Aprendizagem, Linguagem, Lingüística Aplicada, Lingüística Textual e História em Quadrinhos

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Published

2023-10-06

How to Cite

Silva, A. N. da, Dias, G. S. de C., & Santana, E. N. de. (2023). Mathematics and students with Down Syndrome: pedagogical proposal that enhances the teaching-learning of multiplication with natural numbers. Encontro De Ludicidade E Educação Matemática, 4(01), e202336. Retrieved from https://www.revistas.uneb.br/index.php/elem/article/view/18599