MATHEMATICS TEXTBOOK: A LOOK AT THE PLAYFULNESS PRESENT IN BOOKS

Authors

Keywords:

Livro Didático. Ludicidade. Matemática.

Abstract

I have observed that teachers in the 21st century are still not using the textbook in the classroom and, when it happens, it is inappropriat form, asking students to read, copy and solve questions. In that, the proposal of this study, which is a part of ongoing master’s research, is to investigate the use of mathematics textbooks by educators during their classes, in order to emphasize the ludicity, which the book approaches in favor of students' learning. In this way, the following question arises: How is it possible to captivate teachers to use the textbook through the playfulness addressed in them? To answer this question, a predominantly qualitative documentary research is necessary, in which a questionnaire was proposed to Mathematics teachers in order to understand how the textbook is used in their classes. A questionnaire is also suggested to students with the same purpose. Furthermore, to analyze the ludicity that is in the contents proposed by the textbooks sent to public schools by the PNLD (National Textbook Program). Through this research, an educational product will be structured that can provide support to teachers for the use of the textbook in their mathematics classes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BONJORNO. José Roberto; JÚNIOR. José Ruy Giovanni; SOUSA. Paulo Roberto Câmara de. Prisma matemática: geometria: ensino médio: área do conhecimento: matemática e suas tecnologia. a. – 1. ed. – São Paulo: Editora FTD, 2020. ISBN 978-65-5742-024-9 (Aluno). ISBN 978-65-5742-025-6 (Professor).

CAMARGO, Marco Antonio de. Telecurso 2000: uma análise da articulação da matemática escolar e do cotidiano nas tele–aulas (educação de jovens e adultos). In: Anais Terceiro Congresso brasileiro de Etnomatemática. II CBEm, 2008, Rio de Janeiro.

FNDE. PROGRAMAS DO LIVRO. Disponível em: http://www.fnde.gov.br/programas/programas-do-livro/livro-didatico/escolha-pnld-2018.

Acesso em 21 nov.2022

FOUCAULT, Michael. Arqueologia do saber. 7. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2009.

GUEDES, I. C. Por que os professores não utilizam os livros didáticos? Gazeta Valeparaibana [Online] São José dos Campos, 01 mai. 2016. Educação em debate. Disponível em: https://www.icguedes.pro.br/por-que-os-professores-nao-utilizam-os-livros-didaticos/. Acesso em 18 nov. 2022.

JELINEK, Karin Ritter. Jogos nas aulas de Matemática: brincadeira ou aprendizagem? Saarbrücken: Novas Edições Acadêmicas, 2015.

LIMA, Elon L. Exame de Textos: análise de livros de matemática para o ensino médio. Rio de Janeiro: VITAE/IMPA/SBM, 2001.

LOPES, M. Conceição. Ludicidade humana contributos para a busca dos sentidos do humano. Aveiro – Universidade de Aveiro, jun. 2004.

LOPES, Conceição. Design de ludicidade. Revista: Entreideias, Salvador, v. 3, n. 2, p. 25-46, jul./dez. 2014.

LUCKESI, Cipriano. Ludicidade e formação do educador. Revista: entreideias, Salvador, v. 3, n. 2, p. 13-23, jul./dez. 2014

OLIVEIRA, Francisco Wagner Soares; SAMPAIO, Raniele Nogueira. A presença da história da matemática nos livros didáticos do novo ensino médio. Fortaleza - Ceará. 2022. e-ISSN: 2447-8504.

SANTOS, Santa Marli P. (org). A ludicidade como ciência. Petrópolis: Vozes, 2001.

YIN, Robert. Pesquisa qualitativa do início ao fim. Porto Alegre: Penso, 2016.

Published

2023-10-05

How to Cite

Werlang, R. F., & Ritter Jelinek, K. (2023). MATHEMATICS TEXTBOOK: A LOOK AT THE PLAYFULNESS PRESENT IN BOOKS. Encontro De Ludicidade E Educação Matemática, 4(01). Retrieved from https://www.revistas.uneb.br/index.php/elem/article/view/18560