GAME MATIX: an experience in the period of the COVID-19 pandemic

Authors

Keywords:

Jogo Matix. Números Inteiros. Ensino Remoto Emergencial

Abstract

This work is an excerpt from a research group developed in the Mathematics and Physics course, latu sensu level, whose objective was to show a didactic intervention on operations with integers with the Matix Game as a strategy to minimize the difficulties of students of one from the 7th year of elementary school at a Public School in the Zona da Mata Norte of the State of Pernambuco, during the period of the COVID-19 pandemic. For the development of this experience, tools such as WhatsApp, YouTube and Google Forms were used as instruments for mediation and carrying out activities. During the classes, we could observe that most of the students who participated in the classes were able to make and play Matix, in addition to assimilating the mathematical content without the need to apply memorization techniques, such as the “rule of signs”.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARBOSA, S; CARVALHO, T. O. Jogos Matemáticos como Metodologia de Ensino – Aprendizagem das Operações com Números Inteiros. 2008. Disponível em: < file:///C:/Users/vitor/Documents/Artigo%20-%20jogo%20dos%20sinais/referências/ref%201.pdf> Acesso em: 29 jan. de 2023.

BITTAR, M; GUIMARÃES, S; VASCONCELLOS, M. A integração da tecnologia na prática do professor que ensina matemática na educação básica: uma proposta de pesquisa-ação. Revista Eltrônica de Educação Matemática. Santa Catarina, v.3 , n.8, p. 84-94, jul. 2008.

BRASIL, Base Nacional Comum Curricular: educação é a base. Ministério da Educação. Brasília: MEC, 2018.

CARVALHO, J. L. G. O Jogo Matix e a Motivação em Sala de Aula: podem os jogos alterar a rotina escolar? 2014. 74 f. Monografia – Universidade Federal da Paraíba, Paraíba, 2014.

COSTA, J. S. L. Nim: uma introdução a teoria dos jogos combinatórios. 2016. 68 f. Dissertação (Mestrado profissional em matemática) - Universidade Estadual de Feira de Santana, Feira de Santana, 2016.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2019.

RIPOLL, C.; RANGEL, L.; GIRALDO, V.. Livro do Professor de Matemática na Educação Básica: números inteiros. Edição 1ª. Rio de Janeiro: SMB, 2016.

SMOLE, K.S.; DINIZ, M.I.; MILANI, E. Jogos de matemática do 6° ao 9° ano. Cadernos do Mathema. Porto Alegre: Artmed 2007.

TEIXEIRA, L. R. M. Dificuldades e erros na Aprendizagem da Matemática. In: EPEM ENCONTRO PAULISTA DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, VII, 2004, São Paulo. Anais. Disponível em: <http://sbempaulista.org.br/epem/anais/mesas_redondas/mr14-Leny.doc>. Acesso em: 27 jun. 2020.

Published

2023-10-06

How to Cite

Lima, J. V. R. de, Pachêco, F. F. F., Santos, V. da S., & Ferreira, A. G. (2023). GAME MATIX: an experience in the period of the COVID-19 pandemic. Encontro De Ludicidade E Educação Matemática, 4(01), e202334. Retrieved from https://www.revistas.uneb.br/index.php/elem/article/view/18480