MATERIAIS CONCRETOS DA PEDAGOGIA MONTESSORI NO ENSINO DA MATEMÁTICA DOS ANOS INICIAIS EM LABORATÓRIOS DE MATEMÁTICA

Authors

  • Edilene Janjar UFRGS
  • Cristina Cavalli Bertolucci UFRGS

Keywords:

Pedagogia Montessori, Laboratório de Matemática, Materiais concretos, Formação de professores

Abstract

This paper is an experience report whose proposal was aimed at the extension scholarship teachers from Matematics and Pedagogy degree courses working in two mathematics laboratories in basic education schools. This experience took place in the laboratories of Anne Frank and Dolores Alcaraz Calda, both public schools in Porto Alegre, in the first semester of 2022. The aim was to present a proposal for Montessori concrete math materials that could contribute to the classes that the undergraduates give to the children "in the laboratories" of the schools in which they worked. In addition, this practice searched for providing an opportunity for interaction and an exchange of experiences capable of expanding the knowledge of these teachers in training. Through the Montessori materials selected, the group was supposed to meet for three meetings in which they were able to work with the decimal system, fundamental operations and an introduction to fractions and operations. In this sense, it was possible to see that the students are very interested in finding teaching resources that help them learn in a concrete way.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANESE, R.; NOGARO, A. Avaliação e a autonomia da criança na Educação Infantil: estudo de caso em uma escola de orientação montessoriana. Série-Estudos - Periódico do Programa de Pós-Graduação em Educação da UCDB, [S. l.], v. 28, n. 63, p. 69–90, 2023. DOI: 10.20435/serieestudos. v28i63.1558. Disponível em: https://serieucdb.emnuvens.com.br/serie-estudos/article/view/1558. Acesso em: 29 set. 2023.

MARAN, J. Montessori: Uma educação para a vida. São Paulo: Loyola, 1977.

MONTESSORI, Maria. Mente Absorvente: Portugália, Tradução Wilma Freitas Ronald de Carvalho. Rio de Janeiro: Editorial Nórdica Ltda. s/d.

MONTESSORI, Maria. Pedagogia científica: a descoberta da criança. São Paulo: Flamboyant, 1965.

REZENDE, A. M. S. Maria Montessori e os Materiais Didáticos: condensando saberes profissionais da docência em matemática (1900-1930). Tese (Doutorado) – Programa de Pós-graduação em Educação e Saúde na Infância e na Adolescência – Guarulhos: Universidade Federal de São Paulo. Escola de Filosofia, Letras e Humanas, 2021.

YAGLIS, D. Montessori: la educación natural y el medio. México. Trillas, 1989 (reimp. 2004). 118p.; 23 cm.-- ( Biblioteca grandes educadores; 4). Bibliografia: p. 111-113, inclusive índices ISBN 968-24-2841-6. 1. Educación. 2. Educadores. I. t.II. Ser.

Published

2023-10-05

How to Cite

Janjar, E., & Cavalli Bertolucci, C. (2023). MATERIAIS CONCRETOS DA PEDAGOGIA MONTESSORI NO ENSINO DA MATEMÁTICA DOS ANOS INICIAIS EM LABORATÓRIOS DE MATEMÁTICA. Encontro De Ludicidade E Educação Matemática, 4(01), e202327. Retrieved from https://www.revistas.uneb.br/index.php/elem/article/view/18460