Enhancing Mathematical Learning through Computational Thinking

Authors

  • Fabricio Henrique de Souza Silva Estácio de sá

Keywords:

Brincar. Educação Infantil. Matemática. Ludicidade, Educação Matemática. Tecnologias. Tendência de Ensino

Abstract

Computational thinking, a set of cognitive skills grounded in concepts such as decomposition, abstraction, pattern recognition, and algorithms, is examined in its direct application in mathematics education. By integrating the principles of computational thinking into mathematics teaching, students are empowered to approach mathematical problems in a more structured and efficient manner, comprehend complex concepts through computational models, and develop problemsolving skills that transcend disciplinary boundaries. This abstract highlights the synergy between computational thinking and mathematical learning as an innovative means to enhance students' mathematical proficiency, preparing them to tackle academic challenges and future technological demands.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Fabricio Henrique de Souza Silva, Estácio de sá

Estácio de Sá. Graduação em análise e desenvolvimento de sistemas.

References

BANDESTSON, W.R. Educação, cultura e criança. Multieducação, 1993. Disponível em: <http://www.murietel.com.br> Acesso em 10 de Dezembro de 2017.

BROUGÈRE, G. Brinquedo e cultura. São Paulo: Cortez, 2006.

CORTELAZZO, Iolanda B.de Camargo e ROMANOWSKI. Joana Paulino. Pesquisa e Prática Profissional – Projeto e Pesquisa e Prática Profissional – Instrumento de Investigação. Curitiba; IBPEX, 2006.

FRIEDAMANN, Adriana. A arte de brincar: brincadeiras e jogos tradicionais. Petrópolis: Vozes, 2005.

KISHIMOTO, Tizuko M. O Jogo e a Educação Infantil. São Paulo: Pioneira, 1994.

KRAMER, Sônia., LEITE, Maria Isabel (orgs). Infância: Fios e Desafios da Pesquisa. SP: Papirus, 2001.

LUDKE, Menga e ANDRÉ MARLI E. D. A. Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas. São Paulo. EPU, 1986.

MALUF, A.C.M. Brincar: prazer e aprendizado. Petrópolis, RJ, Vozes, 2003.

PIAGET, Jean. A formação de símbolo na criança: imitação, jogo e sonho, imagem e representação. Tradução de Álvaro Cabral e Cristiane Monteiro Otuicica: Rio de Janeiro: Xahar, 1975.

RONCA P.A.C. A aula operatória e a construção do conhecimento. São Paulo: Edisplan, 1989.

SANTOS. Santa Marli Pires dos. (org). O lúdico na formação do educador. 5ª ed. Petrópolis, Vozes 1997.

VYGOTSKY, L. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1984.

Published

2023-10-06

How to Cite

Henrique de Souza Silva, F. (2023). Enhancing Mathematical Learning through Computational Thinking. Encontro De Ludicidade E Educação Matemática, 4(01), e202337. Retrieved from https://www.revistas.uneb.br/index.php/elem/article/view/18401