Numerical Mat: a workshop on simple interest

Authors

Keywords:

Simple Interest, Mathematical Games, Teaching-learning, Gamification

Abstract

This article relates a workshop on simple interest as part of the Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (Pibid) [Institutional Program for Teaching Initiation Scholarships]. Here we present the pedagogical experiences we had with students in the second year of high school at the EEEM XXXXX, using the Tapete de Juros (Numerical Mat) game. The game consists of a numerical mat placed on the floor as well as two blocks, acting as dice. The workshop aims to overcome the school day's monotony, give the student a leading role and strengthen the teacher-student relationship. In addition, gamification motivates and engages attention, as it proposes a change of routine and is designed to aid in the learning process. The game execution is reported in this text, as well as the rules, the models used and how they were prepared. It was possible to observe a greater engagement of the students in the lesson, since most of them managed to understand the rules and concepts of the topic being reviewed, as well as the collaboration amongst the groups. After the class, the students showed satisfaction, according to the feedback. It is worth mentioning that the application of the activity benefited not only the students, but also the organizers in their qualification process as educators.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Natalia Lepaus Loureiro, Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)

Graduando do Curso de Licenciatura em Matemática.

Jegiane Carla Favoreto Mariano, Professora na Secretaria de Estado da Educação do Espírito Santo (SEDU-ES)

Graduada em Licenciatura em Matemática pela UFES

Julia Schaetzle Wrobel, Professora Titular na Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)

Doutora em Matemática pelo IMPA

References

SCARTON, Marília; CENCI, Amanda. Oficina: elaboração de um jogo com conteúdo de matemática financeira para ensino médio. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul, licenciatura em matemática, 2019. Disponível em: https://ifrs.edu.br/bento/wp-content/uploads/sites/13/2019/12/Oficina-Matem%C3%A1tica-Financeira.pdf. Acesso em: 16 jan. 2023.

ALDISSERA, Olívia. O que é gamificação e como ela aumenta o engajamento. [S. l.], 5 abr. 2021. Disponível em: https://posdigital.pucpr.br/blog/gamificacao-engajamento. Acesso em: 23 jan. 2023.

DIAS, Jesus N. M. Educação Financeira Escolar: A Noção de juros. Dissertação de Mestrado. Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora/MG, 2015.

PETRY, Daniela. O Jogo no Processo de Alfabetização. 2013.

KISHIMOTO, Tizuro Morchida (Org.). Jogo, Brinquedo, Brincadeira e a Educação. 13º edição. São Paulo: Cortez, 2010.

GRANDO, Regina Célia. O Jogo e a Matemática no Contexto da Sala de Aula. São Paulo: Paulus, 2ª edição, 2008.

Published

2023-10-06

How to Cite

Lepaus Loureiro, N., Favoreto Mariano, J. C., & Schaetzle Wrobel, J. (2023). Numerical Mat: a workshop on simple interest. Encontro De Ludicidade E Educação Matemática, 4(01), e202335. Retrieved from https://www.revistas.uneb.br/index.php/elem/article/view/18314