O RESSIGNIFICAR DA CONCEPÇÃO DE LUDICIDADE DURANTE A VIVÊNCIA DE UM GRUPO DE ESTUDO

AMPLIANDO O OLHAR ACERCA DESSA EXPERIÊNCIA

Authors

Keywords:

Ludicidade, Grupo de Estudos, Ressignificação, LEPEM

Abstract

This article, the result of a qualitative research, of the case study type, aimed to analyze the concepts of playfulness presented by participants of the Study Group of the Laboratory of Studies and Research in Mathematics Education (LEPEM/CNPq) and to understand how these were re-signified to the throughout the meetings. 05 registered participants, from the external public, teachers and future teachers who teach or will teach Mathematics participated in this research. For data production, two questionnaires were used, a priori and a posteriori. The proposed readings and their discussions allowed the participants to know playfulness in a broader and more articulated way with aspects of their professional training, building new perspectives on subjectivities, important in the movement of taking some activity as playful for themselves and seeing, also, playfulness beyond games and games. In this direction, therefore, we highlight the need to recognize playfulness as an aspect of training and also as part of the knowledge necessary for teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Paloma Sabrina Santos Souza, Universidade do Estado da Bahia (UNEB)

Estudante do Curso de Licenciatura em Matemática da Universidade do Estado da Bahia (UNEB), monitora do Laboratório de Estudos e Pesquisas em Educação Matemática (LEPEM) e bolsista de monitoria do Programa de Bolsas de Extensão (PROBEX), edital 012/2021.

Américo Junior Nunes da Silva, Universidade do Estado da Bahia (UNEB)

Doutor em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), professor adjunto do Departamento de Educação da Universidade da Bahia (UNEB) e docente permanente do Programa de Pós-Graduação Mestrado em Educação, Cultura e Territórios Semiáridos (PPGESA).

References

GIL, A. C. 2007. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas

GIL, A. C. 2012. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5. ed São Paulo. Atlas

LEAL, L. A. B., D’ÁVILA, C. M. A Ludicidade como Princípio Formativo. Interfaces Científicas - Educação. Aracaju, V. 1. N. 2. p. 41 – 52. 2013.

LUCKESI, C. Ludicidade e formação do educador. Revista entreideias, Salvador, v. 3, n. 2, p. 13-23, jul./dez. 2014.

MUNIZ, C. A. Educação Lúdica da Matemática, Educação Matemática Lúdica. In: SILVA, A. J. N; TEIXEIRA, H. S (Org.). Ludicidade, formação de professores e educação matemática em diálogo – 1º ed. – Curitiba, Appris, 2016.

SILVA, A. J. N. da. Formação Lúdica do futuro professor de matemática por meio do laboratório de ensino. 2014. 196 f. Diss. Dissertação (Mestrado em Educação)–Universidade de Brasília, Brasília, 2014.

SILVA, A. J. N. da. Laboratório de Estudos e Pesquisas em Educação Matemática do campus VII da UNEB: espaço de formação e desenvolvimento do conhecimento lúdico e pedagógico do conteúdo. In: VIEIRA, AR L; SILVA, AJN. O futuro professor de Matemática: vivências que intercruzam a formação inicial. Ponta Grossa: Editora Fi. 2020.

SILVA, A. J. N. da; SOUZA, I. S. de; CRUZ, I. S. O ensino de Matemática nos Anos Finais e a ludicidade: o que pensam professora e alunos?. Educação Matemática Debate, v. 4, n. 10, p. e202018-e202018, 2020.

SILVA, A. J. N.; SÁ, A. V. M. Doutores da aprendizagem: revivendo a criança adormecida em cada educador. In: SÁ, A. V. M.; SILVA, A. J. N.; BRAGA, M. D.; SILVA, O. (Org.). Ludicidade e suas interfaces. Brasília: Liber Livro, 2013. p. 63-77.

SILVA, A. J. N.; SOUSA, I. S. (Orgs.). A formação do professor de matemática em questão: reflexões para um ensino com significado. Jundiaí: Paco Editorial, 2014.

SILVA, A. J. N; NASCIMENTO, A. M. P; MUNIZ, C. A. O Necessário Olhar do Professor sobre a Produção Matemática das Crianças nos Anos Iniciais. Educação Matemática em Revista, p. 48-55, 2017.

SILVEIRA, D. T.; CÓDOVA, F. P. A pesquisa científica. In: GERHARDDT, T. E. e SILVEIRA, D. T. (org.). Métodos de Pesquisa. Porto Alegre: Editora de UFRGS, 2009. P. 31-42.

Published

2021-08-29

How to Cite

Souza, P. S. S., & Silva, A. J. N. da. (2021). O RESSIGNIFICAR DA CONCEPÇÃO DE LUDICIDADE DURANTE A VIVÊNCIA DE UM GRUPO DE ESTUDO: AMPLIANDO O OLHAR ACERCA DESSA EXPERIÊNCIA. Encontro De Ludicidade E Educação Matemática, 3(1), e202104. Retrieved from https://www.revistas.uneb.br/index.php/elem/article/view/11977