PHYSICAL EDUCATION AND PSYCHOCOMOTRICITY: FACTORS ASSOCIATED WITH CHILD COGNITIVE DEVELOPMENT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.52579/diapi.vol1.i.a9984

Keywords:

Early Childhood Education, Physical Education, Neuropsychomotor and Psychomotricity

Abstract

Psychomotricity can be understood as a multidisciplinary field of study that seeks to understand the relationships of the human being with the environment in which he is inserted as it is shaped by his bodily and experiential practices. The study's proposal is to understand how Psychomotricity assists Physical Education in child cognitive development. Thus, the main objective is to understand the relationship between psychomotricity and physical education in the aid of child cognitive development. The methodological procedures were based on the review of scientific literature of books and articles, published between 2010 and 2020, in order to verify the most recent and relevant on this theme. The science of Psychomotricity is important for the development of affective, motor and cognitive areas in different phases of life, especially in childhood, thus being an important tool in the aid of Physical Education classes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Natalie Santos Barbosa, Graduanda pelo Centro Universitário Jorge Amado

Graduanda em Educação Física. Membro do Núcleo de Estudo e Pesquisa em Educação Física.

Jeane Rodella Assunção, Docente no Centro Universitário Jorge Amado e no Centro Universitário Maurício de Nassau

Doutora em Ciências da Educação pela Universidade Colúmbia. É líder do Núcleo de Estudos e Pesquisa em Educação Física. Membro do Grupo de Pesquisa Laboratório de Tecnologias Informacionais e Inclusão Sociodigital. Membro do Grupo de Pesquisa Educação Inclusiva e Necessidades Educacionais Especiais.

References

Associação Brasileira de Psicomotricidade < https://psicomotricidade.com.br/sobre/o-que-e-psicomotricidade/>Acesso 28 Out 2020.

A importância da Psicomotricidade para Educação Infantil. Disponível em: <https://institutoneurosaber.com.br/a-importancia-da-psicomotricidade-para-educacao-infantil/> Acesso em 16 de Set. 2020.

ANDRADE, Ana. A importância do estímulo ao desenvolvimento da coordenação motora global fina. Universidade Estadual de Goiás 13 e 14 de novembro de 2017.

AQUINO, M. F. S. de et al. Psicomotricidade como ferramenta da educação física na educação infantil. Revista Bras. de Futsal e Futebol, São Paulo, v. 4, n. 14, p. 245-257. Jan/Dez. 2012. Disponível em: <http://www.rbff.com.br/index.php/rbff/article/view/145>. Acesso em: 23 Set. 2020.
BESSA, Larissa; MACIEL, Rosana. A importância da Psicomotricidade no Desenvolvimento das Crianças nos anos iniciais. Revista Cientifica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento. Ano 01, Ed. 01, Vol.12, pp. 59-78, dezembro de 2016.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação é a Base. Brasília, MEC/CONSED/UNDIME, 2017.

CAMPOS, Aline Mara Araujo Dias. A importância da psicomotricidade para a educação infantil, 2013. Disponível em: <https://www.portaleducacao.com.br/conteudo/artigos/esporte/a-importancia-da-psicomotricidade-para-educacao-infantil/48643> Acesso em 24 de Out. 2020.

DORNELES, L. R., BENETTI, L.B. A psicomotricidade como ferramenta de aprendizagem. Monografias Ambientais REMOA/UFSM, Universidade Federal do Pampa, Uruguaiana, n. 8, 2012, p. 1775-1786.

CAVALCANTI, L. Psicomotricidade e sua importância para o desenvolvimento cognitivo, afeito e social da criança, 2015. Disponível em <https://www.revistaacademicaonline.com/products/psicomotricidade-e-sua importancia-para-o-desenvolvimento-cognitivo-afetivo-e-social-da-crianca/> Acesso em 12 de Out. 2020.

COSTA JR, Dirceu. Psicomotricidade e Desenvolvimento Motor. Valinhos: 2017.
FONSECA, Vitor. Neuropsicomotricidade. Ensaio sobre as relações entre corpo, motricidade, cérebro e mente. Editora wak, 2018.

GOMES, A; MAGALHÃES, N; MAIA, P. Avaliação do desenvolvimento motor na fase fundamental de crianças em uma instituição de ensino de Pirajuí/SP – estudo comparativo, Lins, 2015.
Instituto Wallon Educacional. Psicomotricidade, movimento e recreação.
LENT, R. Cem bilhões de neurônios? Conceitos fundamentais de neurociência. 2. ed. São Paulo: Atheneu, 2010. 848 p.

MACHADO, José Ricardo Martins; VINICIUS, Marcos. Recriando a psicomotricidade. Rio de Janeiro: Sprint, 2010.

MARTINS, C.M. A Psicomotricidade como forma de contribuição para a aprendizagem na Educação Infantil e séries iniciais do ensino fundamental I.Trabalho de conclusão de curso (Pós Graduação em Psicomotricidade) – Centro Universitário Assunção UNIFAI, São Paulo, 2014

OLIVEIRA, Lelimar Lopes de; FONSECA, Maria da Conceição Vinciprova. A IMPORTÂNCIA DOS ESTÍMULOS: AFETIVO, COGNITIVO E MOTOR NO DESENVOLVIMENTO DA CRIANÇA DESDE SUA TENRA IDADE. Artefactum: REVISTA DE ESTUDOS EM LINGUAGEM E TECNOLOGIA, Rio de Janeiro, n. 01, p. 1-10, 2017.

NEGREIROS, F. Psicomotricidade e práticas pedagógicas no contexto da Educação Infantil: uma etnografia escolar. Revista Educação e Emancipação, São Luís, v. 11, n. 1, jan./abr. 2018. Disponível em: <file:///C:/Users/Pc%20Naty/Downloads/Psicomotricidade_e_praticas_pedagogicas_no_context.p> Acesso em 12 de Out. 2020.

OLIVEIRA, Andreza, F, S; SOUZA, Jose, M. A importância da psicomotricidade no processo de aprendizagem infantil. Revista Fiar: Revista Núcleo de Pesquisa e Extensão Ariquemes, v.2, n.1, p.125-146, 2013.

PATEL, V. Psicomotricidade. Uniasselvi. 2012.

RAMOS, Camila; FERNADES, Marcela. A importância de desenvolver a psicomotricidade a infância. EFDeportes.com, revista digital. Buenos Aires, fevereiro de 2011.

Revista Brasileira de Futsal e Futebol. Edição Especial: Pedagogia do Esporte, São Paulo, v.4, n.14, p. 245-257. Jan/Dez. 2012. ISSN 1984-4956.

XISTO, P.B., BENETTI, L.B. A psicomotricidade uma ferramenta de ajuda aos professores na aprendizagem escolar. Monografias Ambientais. REMOA/UFSM ,Universidade Federal do Pampa, Uruguaiana, n. 8, 2012, p. 1824-1836.

Published

2020-12-22

How to Cite

BARBOSA, N. S. .; ASSUNÇÃO, J. R. . PHYSICAL EDUCATION AND PSYCHOCOMOTRICITY: FACTORS ASSOCIATED WITH CHILD COGNITIVE DEVELOPMENT. Diálogos e Perspectivas Interventivas, [S. l.], v. 1, p. e9984, 2020. DOI: 10.52579/diapi.vol1.i.a9984. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/dialogos/article/view/9984. Acesso em: 16 may. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático - “La gestión organizacional desde la innovación y la visión integral”