CHURCH AND UNIVERSITY: SCHOOL OF THEOLOGY FOR THE LAITY AND THE ROLE OF THE UNIVERSITY IN THE DEVELOPMENT OF HUMAN KNOWLEDGE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.52579/diapi.vol1.i.a10732

Keywords:

Church and University, Theology, Lay people, Human knowledge

Abstract

Intellectual training has been an increasing demand in contemporary society, given the need for people to deepen knowledge. The formative character within the Catholic Church has been established over the centuries, as instruments of culture, to deepen its salvific construct. In this sense, the Church influenced the creation of school institutions, ecclesial or not, among which, the University. In this article, we aim to reflect on the intertwining in history between the Institutions - Church and University and the partnership between the School of Theology for Dummies - ETEL of the Diocese of Ilhéus, Bahia and the State University of Bahia - UNEB. In this perspective, it will be discussed the influences exerted by the Church in the conception of the University and the tensions between scientific knowledge and religion in the historical development of the two institutions, as well as the transformations that took place before the imperative of promoting greater democratization in access to knowledge, formal or do not. Of singular importance was the Second Vatican Council, which promoted changes in the understanding of the Church, on the participation of the laity in the ecclesial community and favoring the creation of formative schools for this audience. It was in this context that ETEL was born, from the Diocese of Ilhéus, which, after 30 years of activity, signed UNEB, to develop projects of propaedeutic course of Theology for the laity, in the format of university extension, which has been positively evaluated by the institutions and by society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Damião Conceição de Souza Borges, Mestrando pelo Pontifício Instituto Superior de Direito Canônico do Rio de Janeiro

Presbítero da Diocese de Ilhéus. Mestrando em Direito Canônico pelo Pontifício Instituto Superior de Direito Canônico do Rio de Janeiro, agregado à Pontifícia Universidade Gregoriana de Roma.

Moema Maria Badaró Cartibani Midlej, Docente na Faculdade Madre Thais

Doutora em Educação pela Universidade Federal da Bahia. Professora aposentada pela Universidade Estadual de Santa Cruz.

References

ALVES, Isabel Cristina Lima Dias; ASSIS, Otávio de Jesus. O DCHT Campus XXI (Ipiaú) e a Diocese de Ilhéus: Estabelecendo Parceria projeto de Extensão em Teologia. In: BORGES, Damião de Souza; SILVA, Sandra Célia Coelho da (Orgs.). Pensar e Construir: Experiências e Vivências. Curitiba: Brazil Publishing, 2020.

CELAM. Texto Conclusivo da V Conferência Geral do Episcopado Latino-Americano e do Caribe (13-31 de maio de 2007). Edições da CNBB, Paulinas e Paulus, 2007.

CNBB. Cristãos Leigos e Leigas na Igreja e na Sociedade: Sal da Terra e Luz do

Mundo (Mt 5, 13-14). Brasília: Edições CNBB, 2016. Documentos da CNBB, 105.

DAP. Documento de Aparecida. Texto Conclusivo da V Conferência Geral do

Episcopado Latino-Americano e do Caribe. São Paulo: Paulinas, 2007.

DIÁRIO OFICIAL DO ESTADO DA BAHIA- DO, 20 de novembro de 2018, Ano CIII, n. 22.543. Disponível em: http://dovirtual.ba.gov.br/egba/reader2/. Acesso em: 11 abr./ 2020.

DSI. Compêndio da Doutrina Social da Igreja, n. 527. Disponível em: http://www.vatican.va/roman_curia/pontifical_councils/justpeace/documents/rc_pc_justpeace_doc_20060526_compendio-dott-soc_po.html. Acesso em: 11 nov./ 2020.

JOÃO PAULO II. Papa. Constituição Apostólica Ex Corde Ecclesiae, 15 de Agosto de 1990, n. 1. Disponível em: http://www.vatican.va/content/john-paul-ii/pt/apost_constitutions/documents/hf_jp-ii_apc_15081990_ex-corde-ecclesiae.html. Acesso em: 11 jan./ 2021.

LAGHI, Pio Card.; PIRONIO, Eduardo Card; POUPARD, Paul Card. Presença da Igreja na Universidade e na cultura universitária. Disponível em: http://www.vatican.va/roman_curia/pontifical_councils/cultr/documents/rc_pc_cultr_doc_22051994_presence_po.html.

Acesso em: 12 nov./ 2020.

MIDLEJ, Moema Maria Badaró Cartibani. Universidade e Região: Territorialidade da Universidade Estadual de Santa Cruz – UESC. 2004. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2004. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/ri/bitstream/ri/10615/1/Midlej%20M.pdf. Acesso em: 11 jan./ 2021.

PAIVA, Jane; MACHADO, Maria Margarida; IRELAND, Timothy (ORGS.). Educação de Jovens e Adultos: uma memória contemporânea 1996 – 2004. Brasília: Ministério da Educação: UNESCO, 2005. Disponível em: http://pronacampo.mec.gov.br/images/pdf/bib_volume1_eja_uma_memoria_contemporanea_1996_2004.pdf. Acesso: 16 nov./ 2020.

PONTIFÍCIO CONSELHO JUSTIÇA E PAZ. Compêndio da Doutrina Social da Igreja. São Paulo: Paulinas, 2005.

SEVERINO, Antônio Joaquim. A busca do sentido da formação humana: tarefa da Filosofia da Educação. In: Educação e Pesquisa. São Paulo, v.32, n.3, p. 619-634, set./dez. 2006

Published

2021-01-29

How to Cite

BORGES, D. C. de S.; MIDLEJ, M. M. B. C. CHURCH AND UNIVERSITY: SCHOOL OF THEOLOGY FOR THE LAITY AND THE ROLE OF THE UNIVERSITY IN THE DEVELOPMENT OF HUMAN KNOWLEDGE. Diálogos e Perspectivas Interventivas, [S. l.], v. 1, p. e10732, 2021. DOI: 10.52579/diapi.vol1.i.a10732. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/dialogos/article/view/10732. Acesso em: 16 may. 2024.

Issue

Section

Artigos (FLUXO CONTÍNUO)