PEDAGOGICAL PRAXIS AND TEACHER CYBER INFORMATION IN COVID-19 TIME: PERSPECTIVES AND PEDAGOGICAL-SCIENTIFIC DEVELOPMENTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.52579/diapi.vol1.i.a10484

Keywords:

Pedagogical praxis, Cyber information, Covid-19, Information and Communication Technologies, Online education

Abstract

The performance of remote activities in School Education mediated by Information and Communication Technologies during the pandemic generates the need for reflecting upon cyber-informative movements as public policies that reverberate in pedagogical praxis and pedagogical-scientific developments at the classroom. In the article, we reflect upon the the teacher's perspective of Basic Education in public schools regarding the usage of technologies as mediator artefacts in pedagogical activity bearing in mind both the previous context and the pandemic situation. We introduce as our epistemological horizon the debate about cyber information on teaching in a sense that overcomes the technical-instrumental nature of technological mediums. Regarding methodology, we depart from a qualitative research design that draws inspiration from netnography, collecting data both via an online Google Forms survey and from WhatsApp message interchanges. We discussed upon the teacher’s adequacy to give online classes in public schools considering his or her training and pedagogical activity, from multiple perspectives and relationships between teaching and social context.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Úrsula Cunha Anacleto, Docente no Programa de Pós-graduação em Estudos Linguísticos e no Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Estadual de Feira de Santana

Doutora em Educação pela Universidade Federal da Paraíba. Pesquisadora do Grupo de Estudos e Pesquisa em (Multi)letramentos, Educação e Tecnologias e do Núcleo de Estudos e Pesquisas sobre Pedagogia Universitária.

Ediluzia Pastor da Silva, Docente na Rede Municipal de Educação de Queimadas e na Rede Municipal de Educação de Valente

Mestra em Educação e Diversidade pela Universidade do Estado da Bahia. Membro do Grupo de Estudo e Pesquisa em (Multi)letramentos, Educação e Tecnologias (GEPLET/CNPq).

Luciana Oliveira Lago, Docente na Rede Pitágoras

Mestra em Educação de Jovens e Adultos pela Universidade do Estado da Bahia. Membro do Grupo de Estudo e Pesquisa em (Multi)letramentos, Educação e Tecnologias (GEPLET/CNPq).

References

ALVES, Nilda. Cultura e cotidiano escolar. Revista Brasileira de Educação, v. 23, Rio de Janeiro: maio/ago. 2003. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1413-247820 03000200005&script=sci_arttext. Acessado em: 03 jun. 2020.

ANECLETO, Úrsula C. Formação de professores e ação educativa na era da cultura digital: algumas reflexões. Revista de Estudos e Pesquisas sobre Ensino Tecnológico (EDUCITEC), v. 4, n. 08, 14 nov. 2018. Disponível em: https://sistemascmc.ifam.edu.br/ educitec/index.php/edu citec/article/view/477. Acessado em: 03 jun. 2020.

BONILLA, Maria Helena Silveira; OLIVEIRA, Paulo Cezar Sousa. Inclusão digital: ambiguidade em curso. In: BONILLA, Maria Helena Silveira; PRETTO, Nelson De Luca (org.). Inclusão digital: polêmica contemporânea. Salvador (BA): Edufba, 2011.

CASTELLS, Manuel; CARDOSO, Gustavo (org.). A sociedade em rede: do conhecimento à acção política. Versão digital, 2005. Disponível em: https://egov.ufsc.br/portal/conteudo/ sociedade-em-rede-do-conhecimento-%C3%A0-ac%C3%A7%C3%A3o-pol%C3%ADtica. Acessado em: 01 de dez.2019.

HABERMAS, Jürgen. Técnica e ciência como “ideologia”. São Paulo: Editora Unesp, 2014.

HANNOUN, Hubert. Educação: certezas e apostas. São Paulo: UNESP, 1998.

HETKOWSKI, Tânia Maria. Cibercultura e tecnologias: “substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do COVID-19”. Revista Endipe, 2020.

KOZINETS, Robert. Netnografia: realizando pesquisa etnográfica online. Tradução Daniel Bueno. Porto Alegre: Penso, 2014.

LÉVY, Pierre. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 1999.

NÓVOA, Antonio. Formação de professores e trabalho pedagógico. Lisboa: Educa, 2002.

NUNES, João Batista Carvalho et al. Cultura Digital: retrato do uso das tecnologias no estado do Ceará. Fortaleza: EdUECE, 2014.

SHIRKY, Clay. A cultura da participação: criatividade e generosidade no mundo
conectado. Rio de Janeiro: Zahar, 2011.

SILVA, Ediluzia Pastor da; ANECLETO, Úrsula Cunha. Ciberformação Docente e Ambiente Virtual de Aprendizagem como Espaço de Práxis Educativa. In: PORTO, Cristiane Magalhães; OLIVEIRA, Kaio Eduardo de Jesus; CHAGAS, Alexandre Meneses. Educiber: dilemas e práticas contemporâneas. Vol. 2. 2 ed. Aracaju: Edunit, 2019. Disponível em: https://editoratiradentes.com.br/e-book/educiber2.pdf. Acessado em: 28 abr. 2020.

SILVA, Marco. Sala de aula interativa: educação, comunicação, mídia clássica, internet, tecnologias digitais, arte, mercado, sociedade, cidadania. 6 ed. São Paulo: Edições Loyola, 2012.

Published

2020-12-30

How to Cite

ANACLETO, Úrsula C. .; SILVA, E. P. da; LAGO, L. O. . PEDAGOGICAL PRAXIS AND TEACHER CYBER INFORMATION IN COVID-19 TIME: PERSPECTIVES AND PEDAGOGICAL-SCIENTIFIC DEVELOPMENTS. Diálogos e Perspectivas Interventivas, [S. l.], v. 1, p. e10484, 2020. DOI: 10.52579/diapi.vol1.i.a10484. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/dialogos/article/view/10484. Acesso em: 16 may. 2024.

Issue

Section

Thematic Dossier