The assessment of learning from the student's perspective: sensations, challenges and perspectives

Authors

  • Cláudio Wilson dos Santos Pereira Instituto Federal do Norte de Minas Gerais - IFNMG, Januária, MG - Brasil
  • Joelma de Fatima Mendes Bandeira Instituto Federal do Norte de Minas Gerais - IFNMG, Januária, MG - Brasil
  • Laura Caroline Magalhães dos Santos Instituto Federal do Norte de Minas Gerais - IFNMG, Januária, MG - Brasil

DOI:

https://doi.org/10.36112/issn2595-1890.v8.i12.e8122306

Keywords:

Evaluative practice, Measurement, Classification

Abstract

This article discusses the evaluation of learning in Vocational Technical Education from the perspective of students of technical courses integrated into high school, bearing in mind the contradictions involved in the evaluation processes. Given this, this article aims to analyze the use of evaluation in the technical courses integrated with the high school of a federal institution in northern Minas Gerais. The methodological route for the development of this work deals with field research, based on a critical approach that had as an instrument of data collection the questionnaire. The results of the research indicate that the sensations of fear, anxiety and dread are still present during the execution of tests and tests; Evaluation in the teaching-learning process of students in these types of aims to evaluate learning; It also points out that the practice of evaluating is related to how each teacher perceives the assessment, just as, each one assumes a posture before her.

Downloads

Download data is not yet available.

References

FERREIRA, C. Alberto. A avaliação das aprendizagens na formação inicial de professores: discursos de professores/formadores. Educação em Revista. Belo Horizonte v.31n.03p. 225-249, 2015. Disponível em Scielo - brasil - a avaliação das aprendizagens na formação inicial de professores: discursos de professores/formadores a avaliação das aprendizagens na formação inicial de professores: discursos de professores/formadores. Acesso em 01 mar. de 2023.

GOLDEMBERG, M. A arte de pesquisar. 5. ed. Rio de Janeiro: Record, 2001.

HOFFMAN, Jussara M.L. Avaliação mito e desafio: uma perspectiva construtivista. 44.ed. Porto Alegre-RS: Mediação, 2010.

______. Avaliação Mediadora: uma prática em construção da pré-escola à universidade. 28 ed. Porto Alegre: Mediação, 2009.

LUCKESI, Cipriano C. Avaliação da aprendizagem escolar. 19 ed. São Paulo: Cortez, 2008.

VASCONCELOS, Celso dos S. Avaliação: Concepção Dialética - Libertadora do Processo De Avaliação Escolar. 20. ed. São Paulo: Cadernos Pedagógicos do Libertad, 2014.

Published

2023-12-08

How to Cite

PEREIRA, C. W. dos S.; BANDEIRA, J. de F. M.; SANTOS, L. C. M. dos. The assessment of learning from the student’s perspective: sensations, challenges and perspectives. Revista ComCiência, uma Revista multidisciplinar, [S. l.], v. 8, n. 12, p. e8122306, 2023. DOI: 10.36112/issn2595-1890.v8.i12.e8122306. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/comciencia/article/view/19280. Acesso em: 18 may. 2024.