Experiences and experiences in the education of youth and adults

Authors

  • Sandra Muniz Evangelista Universidade do Estado da Bahia - UNEB
  • Edna Barbosa dos Santos Pereira Universidade do Estado da Bahia - UNEB
  • Anna Donato G. Teixeira Universidade do Estado da Bahia - UNEB
  • Kleonara Santos Oliveira Universidade do Estado da Bahia - UNEB

DOI:

https://doi.org/10.36112/2issn2595-1890.v8.i10.p84-88

Keywords:

Youth and Adult Education, Internship as research, Socialization

Abstract

This experience report aims to reflect on pedagogical practices in Youth and Adult Education and the profile of students and teachers of this modality. In this sense, we will approach the historical context of Youth and Adult Education, specificities and peculiarities of students and teachers of this modality in a school in Guanambi. For that, during the Internship as a research, two movements were carried out, the first, in the observation, we could raise questions where we could carry out, in a second moment, a proposal of pedagogical intervention that contemplated the observed questions. As a result, we realize that historically the EJA is constituted in Brazil, over time, as a way of combating illiteracy, over the years it has gained youthful contours, bringing challenges to its subjects that are based on the scarcity of public policies that meet the modality more comprehensively, even though the municipality has a base that guides the modality.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Lei nº 10.741, de 1º de outubro de 2003. Estatuto do Idoso. Dispinível em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.741.htm. Acesso em: 20 set. 2022.

SALVADOR. Câmara Municipal de Salvador Diário Oficial do Legislativo : Fogos e fogueiras agravam saúde de infectados pelo novo coronavírus, Salvador - BA: Portal Câmara de Salvador, ano XXIX, n. 5.736, p. 1-74, 23 jun. 2020. Disponível em: https://www.cms.ba.gov.br/noticias/projeto-de-lei-proibe-venda-de-fogos-e-queima-de-fogueiras. Acesso em: 20 set. 2022.

CÂMARA MUNICIPAL DE SALVADOR (Salvador -BA). REALIZAÇÃO: 24 DE JUNHO DE 2020. 5.736. Diário Oficial do Legislativo: Fogos e fogueiras agravam saúde de infectados pelo novo coronavírus, Salvador - BA: Portal Câmara de Salvador, ano XXIX, n. 5.736, p. 1-74, 23 jun. 2020.

DUBEUX, M. H. S.; SOUZA, I. P. de. Organização do trabalho pedagógico por sequência didática. In: Brasil. Secretaria de Educação Básica. Diretoria de Apoio à Gestão Educacional. Pacto nacional pela alfabetização na idade certa: planejando a alfabetização; integrando diferentes áreas do conhecimento : projetos didáticos e sequências didáticas : ano 01, unidade 06 - Brasília : MEC, SEB, 2012. p. 27 a 37.

GUANAMBI. Base Municipal Curricular de Guanambi. 1º ed. Guanambi-BA: Departamento de Ensino e Apoio Pedagógico. Guanambi: Secretaria Municipal de Educação, 2020. 670 p.

HADDAD, S. e DI PIERRO, M. C.. Escolarização de jovens e adultos. Rev. Brasileira de Educação, São Paulo: São Paulo, n.714, p.108-130, 2000.

PAIVA, J.; IRELAND, T.; MACHADO, M.M. (Orgs.). Educação de jovens e adultos: uma memória contemporânea (1996-2004). Brasília, Distrito Federal: UNESCO/MEC, 2004.

Published

2023-12-01

How to Cite

EVANGELISTA, S. M.; PEREIRA, E. B. dos S.; TEIXEIRA, A. D. G.; OLIVEIRA, K. S. Experiences and experiences in the education of youth and adults. Revista ComCiência, uma Revista multidisciplinar, [S. l.], v. 8, n. 10, p. 84–88, 2023. DOI: 10.36112/2issn2595-1890.v8.i10.p84-88. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/comciencia/article/view/19232. Acesso em: 20 may. 2024.