Education in/of field: challenges and perspectives

Authors

  • Carlos André Ribeiro da Silva Universidade do Estado da Bahia - UNEB
  • Elisa Mara Lima Costa Universidade do Estado da Bahia - UNEB
  • Rute de Jesus Souza Universidade do Estado da Bahia - UNEB
  • Domingos Rodrigues da Trindade Universidade do Estado da Bahia - UNEB

DOI:

https://doi.org/10.36112/issn2595-1890.v8.i10.p54-58

Keywords:

Capitalismo, Field Education, School, Social movements

Abstract

This text is the result of reflections made in the Curricular Component Nucleus of Pedagogical Research and Practice II of the Pedagogy course of the Department of Education Campus XII, in the 2022.1 semester. Here we will bring some reflections about Education in/from the countryside, demarcating the importance of social movements in this struggle and that the capitalist system needs to be fought. It shows that Rural Education arises from the struggle of men and women in search of equality. It is also highlighted the importance of the curriculum in Education in/from the Field that values the knowledge and knowledge produced by the peasant people, in view of this perspective the school must organize its pedagogical practices so that it can offer a critical education to the subjects from the countryside, thus contributing so that they can develop their critical sense and from there, break with the great challenges that the capitalist system has been imposing on Rural Education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARROYO, Miguel Gonzalez; CALDART, Roseli Salete; MOLINA, Mônica Castagna (Orgs.). Por uma Educação do Campo. Petrópolis: Vozes, 2004.

BRASIL. Ministério da educação. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização, Diversidade e inclusão. Educação do campo: marcos normativos. Brasília: SECADI, 2012. Disponível em: http://pronacampo.mec.gov.br/images/pdf/bib_educ_campo.pdf. Acesso em: 23 mar. 2018.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: Diário Oficial da União, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em 25 de agosto de 2016.

CALDART, Roseli Salete. Sobre educação do campo. III Seminário do Programa Nacional de Educação na Reforma Agrária (PRONERA). Luziânia, Goiás, 2012. Disponível em:http://web2.ufes.br/educacaodocampo/down/cdrom1/ii_03.html. Acesso em: 19 de mar. de 2017.

CALDART, Roseli Salete. Pedagogia do Movimento Sem Terra. São Paulo: Expressão Popular, 2004.

CALDART, Roseli Salete. Função social das escolas do campo e desafios educacionais do nosso tempo. Texto preparado para Aula Inaugural do semestre do curso de Licenciatura em Educação do Campo, da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Campus Litoral, realizada em 9 de março 2020.

Published

2023-12-01

How to Cite

SILVA, C. A. R. da; COSTA, E. M. L.; SOUZA, R. de J.; TRINDADE, D. R. da. Education in/of field: challenges and perspectives. Revista ComCiência, uma Revista multidisciplinar, [S. l.], v. 8, n. 10, p. 54–58, 2023. DOI: 10.36112/issn2595-1890.v8.i10.p54-58. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/comciencia/article/view/19224. Acesso em: 20 may. 2024.