Evaluation in the State of Bahia: a documental analysis on the evaluation processes provided for in the school regulation of the state network of Bahia, ordinance N 5.872, of JULY 15, 2011

Authors

  • Isabella Katrinny Carvalho Araújo Universidade do Estado da Bahia - UNEB

DOI:

https://doi.org/10.36112/issn2595-1890.v8.i10.p38-42

Keywords:

Processes, State network, School, Evaluation

Abstract

This is a documental analysis of the School Regiment of the State Network of Bahia, based on André Cellard's methodology, the main objective of this work is to analyze the methods and purposes of evaluation. It is an extremely important document because it deals with each school unit as a whole, covering different knowledge and duties of both parties for a good functioning of school developments and continuous training. As a result, we saw that the foundation of this regiment is to organize the school so that students can make the most of the school contents, being evaluated by internal and external bodies with the main mediator being the teacher.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVES, E., Francisco; BASTOS, S., B., Enir; BARRETO, Ariadne; BARBALHO, Aylana; BARRETO, Osvaldo; CARIBÉ, Clóvis; CRUZ, M., Cláudio; CUNHA, T, Wilton; DUTRA, A., M., José; FILHO, C., M., Aderbal; LIMA, A., B., Antônio; PITOMBO, C., S., Nildon; PONTES, Paulo.; QUEIROZ, T., Marília. WAGNER, Jaques. Regimento Escolar da Rede Estadual da Bahia. Salvador, Bahia, 2011. C. V(5).

Disponível em: http://institucional.educacao.ba.gov.br/regimento-0.

CELLARD, A. A Análise Documental. In: POUPART, J. et al. (Orgs.) A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008. p. 295 - 316. Disponível em: https://www.academia.edu/9238598/ANDR%C3%89_CELLARD_A_an%C3%A1lise_documental_p_295_316.

CHUEIRI, Mary Stela Ferreira. Concepções sobre a Avaliação Escolar. Estudos em Avaliação Educacional, v. 19, n. 39, jan./abr. 2008. Disponível em: http://www.conselhodeeducacao.ba.gov.br/arquivos/File/R026ANEXOS.pdf

Acesso em: 19 out. de 2022.

HOFFMANN, Jussara Maria Learch. Avaliação: Mito e Desafio: uma perspectiva construtivista/ Porto Alegre, Mediação, 2005, 35. ed. Revista. 104 p.

LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da aprendizagem escolar: estudos e proposições. 18. ed. São Paulo: Cortez, 2006.

MENEGHEL, Stela Maria; KREISCH, Cristiane. Concepções de Avaliação e Práticas Avaliativas na Escola: entre Possibilidades e Dificuldades. Outubro de 2009.

OLGA, M.; Kubo, SILVIO; P., Botomé. Ensino-Aprendizagem: uma Interação Entre Dois Processos Comportamentais. Florianópolis, Santa Catarina, 2001.

VASCONCELLOS, Celso dos Santos. Avaliação concepção dialética – libertadora do processo de avaliação escolar. 16. ed. São Paulo: Libertad, 2006.

Published

2023-12-01

How to Cite

ARAÚJO, I. K. C. Evaluation in the State of Bahia: a documental analysis on the evaluation processes provided for in the school regulation of the state network of Bahia, ordinance N 5.872, of JULY 15, 2011. Revista ComCiência, uma Revista multidisciplinar, [S. l.], v. 8, n. 10, p. 38–42, 2023. DOI: 10.36112/issn2595-1890.v8.i10.p38-42. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/comciencia/article/view/19221. Acesso em: 20 may. 2024.