Evaluation in basic education in Bahia provided in ordinance N.º 6562/2016

Authors

  • Bruno Pereira da Silva Universidade do Estado da Bahia - UNEB
  • Carlos Augusto Souza Brasil Universidade do Estado da Bahia - UNEB
  • Andressa Pereira Costa Universidade do Estado da Bahia - UNEB

DOI:

https://doi.org/10.36112/issn2595-1890.v8.i10.p33-37

Keywords:

Exploratory and documentary analysis, Evaluation, Ordinance

Abstract

The objective of this study is to analyze the text of Ordinance No. 6562/2016, regarding the learning assessment practices in the state of Bahia, using an exploratory and documentary analysis from the author André Cellard, where concepts and guidelines were presented for Guide the practice of evaluation in the school units of the State of Bahia, so we conclude that the procedures proposed by the ordinance are focused on a formative assessment, making it necessary to understand this concept and the methods of evaluation by education professionals.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BAHIA. Portaria nº 6562, 17 jun. 2016. Dispõe sobre a sistemática de Avaliação do Ensino e da Aprendizagem nas Unidades Escolares da Rede Estadual de Ensino, em todas as etapas da Educação Básica e suas modalidades. Diário Oficial da Bahia, Salvador, 02 jul. 2016. Disponível em: <https://dool.egba.ba.gov.br/ver-pdf/1264/#/p:1/e:1264>. Acesso em: 27 nov. 2021.

BAHIA. Secretaria de Educação Estado da Bahia. Orientações Curriculares para Ensino Médio. Salvador, 2015.

BAHIA. Secretaria de Educação do Estado da Bahia. Regimento da Secretaria da Educação. Salvador, 2012. Disponível em: <http://institucional.educacao.ba.gov.br/sites/default/files/private/midiateca/documentos/2012/regimento.pdf>. Acesso em: 23 nov. 2021.

BRASIL. Lei 9.394 de 20 de dezembro de 1996. Dispõe sobre as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. In Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 20 dez. 1996. Disponível em: <https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm>. Acesso em: 27 nov. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2016.

BRASIL. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação (PNE) e dá outras providências. In Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, 26 jun. 2014. Disponível em: <https://pesquisa.in.gov.br/imprensa/jsp/visualiza/index.jsp?data=26/06/2014&jornal=1000&pagina=1&totalArquivos=8>. Acesso em: 27 nov. 2021.

CELLARD, André. A Análise Documental. In: POUPART, j. et al. (Orgs.) A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos. Petrópolis, Rj: Vozes, 2008. P. 295 – 316.

DARIDO, Suraya Cristina. A avaliação da educação física na escola. UNIVERSIDADE ESTADUAL PAULISTA. Prograd. Caderno de formação: formação de professores didática geral. São Paulo: Cultura Acadêmica, v. 16, p. 127-140, 2012.

LEITE, Sérgio Antônio da Silva; KAGER, Samantha. Efeitos aversivos das práticas de avaliação da aprendizagem escolar. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, v. 17, p. 109-134, 2009.

VILLAS BOAS, Benigna Maria de Freitas. Avaliação formativa e formação de professores: ainda um desafio. Linhas críticas, v. 12, n. 22, p. 159-179, 2006.

Published

2023-12-01

How to Cite

SILVA, B. P. da; BRASIL, C. A. S.; COSTA, A. P. Evaluation in basic education in Bahia provided in ordinance N.º 6562/2016. Revista ComCiência, uma Revista multidisciplinar, [S. l.], v. 8, n. 10, p. 33–37, 2023. DOI: 10.36112/issn2595-1890.v8.i10.p33-37. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/comciencia/article/view/19220. Acesso em: 20 may. 2024.