To the sound of children: music as a context of experience in a kindergarten school in Guanambi

Authors

  • Ygor Alves Cruz Universidade do Estado da Bahia - UNEB
  • Fabiana da Silva Rodrigues Universidade do Estado da Bahia - UNEB
  • Adriana Moreira Pimentel Teixeira Universidade do Estado da Bahia - UNEB
  • Eugênia da Silva Pereira Universidade do Estado da Bahia - UNEB

DOI:

https://doi.org/10.36112/issn2595-1890.v8.i10.p21-26

Keywords:

Child education, Song, Sound Panel

Abstract

This article reflects on the importance of contact with music in Early Childhood Education, from the creation of a context of musical experience, named, "To the sound of the children", outdoors, in a Kindergarten School Diapasão, in the city of Guanambi. Given the present question, how children relate to objects and instruments, how do they perceive sound in its different intensities and which narratives are constructed by them from the musical making? The proposal postulated in the research field sought to meet some purposes, in order to explore the possibilities of child development, with appreciative actions, experimentation and experience and construction of musical making.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BENNET, Roy. Elementos básicos da música. Tradução Maria Tereza Resende Costa; revisão técnica, Luiz Paulo Sampaio. Rio de Janeiro: Zahar, 1998.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, LDB. 9394/1996.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes curriculares nacionais para a educação infantil / Secretaria de Educação Básica. – Brasília: MEC, SEB, 2010.

BRASIL, Programa Nacional de Reestruturação e Aparelhagem da Rede Escolar Pública de Educação Infantil (Proinfância), 2011.

GOHN, Daniel Marcondes. Auto-aprendizagem musical: alternativas tecnológicas. São Paulo: Annablume/Fapesp, 2003.

GROUT, Donald J.; PALISCA, Claude. História da música ocidental. 2013.

LINO, Dulcimarta Lemos. Música é... Cantar, dançar... é brincar! Ah, tocar também. CUNHA. In: Susana Rangel Vieira Da. Cor, som e movimento: a expressão plástica, musical e dramática no cotidiano da criança. Organizadora - Porto Alegre; Mediação 1999. p.p 62, 64, 67, 81, 80.

OSB. Orquestra Sinfônica Brasileira. Glossário. Disponível em: https://www.osb.com.br/glossario. Acesso em: 30 de jun. de 2022.

PICCHI, Achille Guido. A música e os inícios do homem. Mimesis, Bauru, v. 29, n. 2, p. 43-48, 2008.

RODRIGUES, Fabiana da Silva; CRUZ, Ygor Alves. Diário de Estágio. 3 de junho de 2022.

SANTOS, Ana Selma Anjo; SILVA, Elenilde de Souza, BARBOSA, Gardênia de Oliveira. A importância da música na Educação Infantil. Disponível em: file:///C:/Users/Usuario/PDF%20-%20Francilene%20Pereira%20Carneiro. Acesso em: 30 de junho de 2022.

SILVA, José Carlos Sousa da. O trabalho com a música na Educação Infantil. João Pessoa: UFPB, 2013.

Published

2023-12-01

How to Cite

CRUZ, Y. A.; RODRIGUES, F. da S.; TEIXEIRA, A. M. P.; PEREIRA, E. da S. To the sound of children: music as a context of experience in a kindergarten school in Guanambi. Revista ComCiência, uma Revista multidisciplinar, [S. l.], v. 8, n. 10, p. 21–26, 2023. DOI: 10.36112/issn2595-1890.v8.i10.p21-26. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/comciencia/article/view/19217. Acesso em: 20 may. 2024.