Interconnectings and crossings: narratives of physical education teachers in times of pandemics in the collective orientation process

Authors

  • Pedro Alves Castro Faculdade de Educação, Universidade Federal Fluminense - FEUFF
  • João Augusto Galvão Rosa Costa Faculdade de Educação, Universidade Federal Fluminense - FEUFF
  • Dinah Vasconcellos Terra Faculdade de Educação, Universidade Federal Fluminense - FEUFF

DOI:

https://doi.org/10.36112/issn2595-1890.v6.i8.p18-21

Keywords:

Narratives, Collective orientation, Physical Education

Abstract

The objective of this work is to analyze/problematize the written narratives of Physical Education teachers linked to the Graduate Program in Education, of a Public University, through the experience of collective guidance during the Coronavirus pandemic period, questioning their processes, crossings of the narrative flow, entanglements and crossings. We situate the work in the field of autobiographical narrative research. We believe that the collective guidance process is a powerful space for the construction of research projects, but also an important training space in the trajectories of master's students, doctoral students, and the university professor who guide them.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BENJAMIN, Walter. O narrador: considerações sobre a obra de Nikolai Leskov. In: Obras escolhidas: magia e técnica, arte e política. 7. ed., São Paulo – SP: Brasiliense, 1996.

FREITAS, Luís Carlos de. Três teses sobre as reformas empresariais da educação: perdendo a ingenuidade. Cad. Cedes, Campinas, v. 36, n. 99, p. 137-153, maio-ago., 2016. Acesso em: 18 de set. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ccedes/a/RmPTyx4p7KXfcQdSMkPGWFy/abstract/?lang=pt

HYPÓLITO, Álvaro Moreira. Políticas Curriculares, Estado e Regulação. Educação e Sociedade, Campinas, v.31, n.113, out./dez., p.1337-1354, 2010. Disponível em: https://www.cedes.unicamp.br/publicacoes/edicao/77. Acesso em: 23 ago. de 2019.

KRENAK, Aílton. O amanhã não está à venda. São Paulo, Companhia das letras, 2020.

MOTTA, Thaís da Costa; BRAGANÇA, Inês. Ferreira de Souza. Pesquisaformação: uma opção teórico-metodologica de abordagem narrativa (auto)biográfica. Artes de dizerfazerdizer os saberes da experiência. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica, Salvador, v. 4, n. 12, p. 1034-1049, set./dez. 2019. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/6191/pdf. Acesso em: 12 de dez. de 2020.

PRADO, Guilherme do Val Toledo; SOLIGO, Rosaura. Memorial de formação: quando as memórias narram as histórias de formação. In: (Orgs.). Porque escrever é fazer história. Campinas: Editora Alínea, 2007.

RUFINO, Luiz. Pedagogia da encruzilhada. Rio de Janeiro: Mórula Editorial, 2019.

SANTOS, Boaventura de Souza. A Cruel Pedagogia do Vírus. Coimbra, Almedina, 2020.

Published

2023-07-06

How to Cite

CASTRO, P. A.; COSTA, J. A. G. R.; TERRA, D. V. Interconnectings and crossings: narratives of physical education teachers in times of pandemics in the collective orientation process. Revista ComCiência, uma Revista multidisciplinar, [S. l.], v. 6, n. 8, p. 18–21, 2023. DOI: 10.36112/issn2595-1890.v6.i8.p18-21. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/comciencia/article/view/17802. Acesso em: 20 may. 2024.