The construction of scientific knowledge in the educational area

Authors

  • Daniel de Jesus Silva Universidade do Estado da Bahia - UNEB

DOI:

https://doi.org/10.36112/issn2595-1890.v4i1.p4-12

Keywords:

Scientific knowledge, Education, Search, Teaching

Abstract

The construction of knowledge about education encompasses both research and teaching, and these are basic criteria in the composition of the structure to do Science. This paper will analyze how scientific knowledge is constructed, with a focus on two aspects: Reality and its social construction, supported by the theorizing of Berger and Luckmann (1985); and the scientific perspective, based on Thomas S. Kuhn (2011), seeking approximations with other contemporary authors. Finally, it will present a relationship between teaching and educational research, assigning the teacher his place in the scenario of theoretical-conceptual and methodological debates, with purposes, not to dichotomize the act of teaching and research in the educational area, to favor the construction knowledge that answers latent issues of education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDRÉ, M. (Org.). O papel da pesquisa na formação e na prática dos professores. (Série Prática pedagógica). 5. ed. Campinas: Papirus, 2006.

BERGER, P. I.; LUCKMANN, T. Introdução. In: BERGER & LUCKMANN. A Construção social da realidade: tratado de sociologia do conhecimento. Petrópolis: vozes, 1985.

________. Os fundamentos do conhecimento na vida cotidiana. In: A construção social da realidade: tratado de sociologia do conhecimento. Petrópolis: vozes. 1985.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GIRALDO, V. A. et al. O laboratório de práticas matemáticas para o ensino. In: OLIVEIRA, A.; ORTIGÃO, M. I. (eds), Referências Teórico-metodológicos de Grupos de Pesquisa em Educação Matemática. SBEM: São Paulo, 2018

KUHN, T. S. Introdução: um papel para a história. In: A estrutura das revoluções científicas. São Paulo: perspectiva, 2011

__________. A rota para a ciência normal. In: A estrutura das revoluções científicas. São Paulo: perspectiva, 2011

__________. A natureza da ciência normal. In: A estrutura das revoluções científicas. São Paulo: perspectiva, 2011

MARTINS, M. F; VARANI, A. Professor e pesquisador: considerações sobre a problemática relação entre ensino e pesquisa. Rev. Diálogo Educ., Curitiba, v. 12, n. 37, p. 647-680, set./dez. 2012

SANTOS, E.R. Max Weber e as categorias básicas da sociologia compreensiva: ação e relação social. In: TESKE, O.(org.) Sociologia: textos e contextos. Canoas, ULBRA, 2005.

WEISS, R. Max weber e o problema dos valores: as justificativas para a neutralidade axiológicas. Revista de Sociologia e Política, v. 22, n. 49, p. 113-137, mar. 2014.

WERNECK, V. R. Sobre o processo de construção do conhecimento: o papel do ensino e da pesquisa. Avaliação e políticas públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 14, n.51, p.173-196, abr./jun. 2006

Published

2023-05-26

How to Cite

SILVA, D. de J. . The construction of scientific knowledge in the educational area. Revista ComCiência, uma Revista multidisciplinar, [S. l.], v. 4, n. 4, p. 4–12, 2023. DOI: 10.36112/issn2595-1890.v4i1.p4-12. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/comciencia/article/view/17348. Acesso em: 20 may. 2024.