TELLING, RETELLING AND ENCHANTING: STORYTELLING IN AN EARLY YEARS SCHOOL IN THE MUNICIPALITY OF MARACAS-BAHIA

STORYTELLING IN AN EARLY YEARS SCHOOL IN THE MUNICIPALITY OF MARACAS-BAHIA

Authors

Keywords:

Contação de histórias; Anos iniciais; Imaginação.

Abstract

This article brings, synthetically, the systematization of the results of a study on the understanding of how playfulness is put into practice in storytelling, to enhance the imagination of children in the early years of elementary school, at a specific school in the public network of municipality of Maracás –BA; as well as analyzing the challenges faced by the teacher in the practice of telling stories in the daily life of the school. This is a research with a qualitative approach, inspired by the ethnographic method, from a historical-cultural perspective. The research devices were: observation and interview, carried out in a public school, in the municipality of Maracás-Ba with a 2nd year class. The main results show that: this practice of storytelling is often seen as a recreational activity, focused on the commemorative calendar, being considered something negative or unnecessary. It was also evident that these moments only happen on specific days and even on those days, the educators' real intention is not to enhance the student's creativity and imagination, but rather, to comply with school planning, as the school has a project of reading.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marilete Calegari Cardoso, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)

Marilete Calegari Cardoso. Doutora em Educação (UFBA). Mestre em Educação (UFBA). Especialista em Psicomotricidade Relacional (UNILASALlE-RS).Professora Adjunta do Departamento de Ciências Humanas e letras na Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB). Docente do Programa de Pós-graduação em Educação (PPGed/UESB), na Linha 3: Linguagem e Processos de Subjetivação. Lider do Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação, Ludicidade e Infância (GEPELINF/UESB). Pesquisadora do Grupo de Pesquisa em Educação, Didática e Ludicidade – GEPEL/UFBA. Orcid:https://orcid.org/0000-0002-4088-8249 E- mail: marilete.cardoso@uesb.edu.br    

References

ABRAMOVICH, Fanny. Literatura infantil: gostosuras e bobices. São Paulo: Scipione, 1997.

ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. Etnografia da prática escolar. Campinas, SP: Papirus, 1995. p.15-26

BOCCATO, V. R. C. Metodologia da pesquisa bibliográfica na área odontológica e o artigo científico como forma de comunicação. Rev. Odontol. Univ. Cidade de São Paulo, São Paulo, v. 18, n. 3, p. 265-274, 2006. Disponível em: https://arquivos.cruzeirodosuleducacional.edu.br/principal/old/revista_odontologia/pdf/setembro_dezembro_2006/metodologia_pesquisa_bibliografica.pdf

CARDOSO, M, C. O Livre Brincar e a cultura lúdica infantil: experiência, performance e imaginário da criança. In: D’ÁVILA, C; FORTUNA, T. R. (Orgs.). Ludicidade, Cultura Lúdica E Formação De Professores. Editora CRV, Curitiba, 2018. pp.159-173.

COELHO, B. (2001). Contar Histórias: uma arte sem idade. 10. ed. São Paulo: Ática.

FINCO, Daniela; BARBOSA, Maria Carmen Silveira; FARIA, Ana Lúcia Goulart de (orgs). Campos de experiências na escola da infância: contribuições italianas para inventar um currículo de educação infantil brasileiro. Campinas, SP: Edições Leitura Crítica, 2015. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/135352

FONSECA, Edi. Interações: com olhos d ler, apontamentos sobre a leitura para a prática do professor da educação infantil. São Paulo: Blucher, 2012. (Coleção InterAções). é livro

GIL, A.C.Como Elaborar Projetos de Pesquisa. 4 edição. São Paulo. Editora. Atlas. S.A. 2002.

GIRARDELLO, Gilka. Uma clareira no bosque: contar histórias na escola. Campinas, SP: Papirus, 2014.

GIRARDELLO, Gilka. Crianças inventando mundos e a si mesmas: ideias para pensar a autoria narrativa infantil. Childhood &Philosophy, Rio de Janeiro, v. 14, n. 29, jan.-abr. 2018. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1984-59872018000100071&lng=es&nrm=iso&tlng=pt

LEITE, Lígia Chiappini Moraes. Invasão da catedral: Literatura e ensino em debate. Porto Alegre: Mercado Aberto: 1983.

MANTOAN. M. T. Eglér. Inclusão escolar: o que é? por quê? como fazer. São Paulo: Moderna, 2003.

OLIVEIRA, J. R. O prazer de aprender brincando. Niterói: Ática, 2010.

PEREIRA, Lucia Helena Pena; BONFIM, Patricia Vieira. Ludicidade e Formação da Criança no Primeiro Ano do Ensino Fundamental. Educação e Foco, Juiz de Fora,v.20, n. 3, p. 215-236, nov. 2015/ fev. 2016. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/edufoco/article/view/19545

PRIETO, Heloísa. Quer ouvir uma história: Lendas e mitos no mundo da criança. São Paulo: Angra,1999. Col. Jovem Século XXI

RIBEIRO, E. A Contribuição da contação de histórias para a aprendizagem na educação infantil. Curitiba, 2010, p.11

SANDRONI, Laura C; machado, Luís Raul. A CRIANÇA E O LIVRO: GUIA PRÁTICO DE ESTÍMULO À LEITURA. São Paulo, Ática, 1988.

SANTOS, Santa Marli Pires. Brinquedoteca: a criança, o adulto e o lúdico. Petrópolis. Vozes. 2000b.

VARGAS, Jamily Charão; ZAVELINSKI, Angélica Lopes. Práticas Docentes no Ensino Fundamental: Reflexões Sobre o Brincar e o Estudar. Revista Didática Sistêmica, v. 13, n. 2, 2011. Disponível em: https://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1859

SCHWARCZ, Luiz. Caderno de Leituras Orientações para o trabalho em sala de aula. companhia das Letrinhas. Editora Schwarcz S.A. São Paulo, 2013.

ZIRALDO. A escola não está preparada para a mágica da leitura. Nova Escola, Fundação Victor Civita, nº. 25, out. 1988.

Published

2024-05-06

How to Cite

Vieira dos Santos, A., & Calegari Cardoso, M. (2024). TELLING, RETELLING AND ENCHANTING: STORYTELLING IN AN EARLY YEARS SCHOOL IN THE MUNICIPALITY OF MARACAS-BAHIA: STORYTELLING IN AN EARLY YEARS SCHOOL IN THE MUNICIPALITY OF MARACAS-BAHIA. Contação De Histórias E Oralidades - CHO, 2(1), 7–29. Retrieved from https://www.revistas.uneb.br/index.php/cho/article/view/19668