Philosophical issues: ethics in teacher formation

Authors

  • Vilma Dias da Costa Universidade Federal do Acre
  • Maria Irinilda da Silva Bezerra Universidade Federal do Acre
  • Ademárcia Lopes de Oliveira Costa Universidade Federal do Acre

Abstract

Humans undergo a development process, which accompanies them throughout their lives, and, as part of this development, they acquire values in their social interactions. The present article discusses ethics in teacher formation, understanding it as part of a process that contributes to successful teaching performances and it aims to analyze the importance of ethics in teacher training. It is a bibliographic research with a qualitative approach. As a theoretical support, it was used the contribution of authors such as Tadêus; Cunha, Vasquez, Ricci, Santos, among others. The results revealed that teachers have an essential role in the development of society, as they teach basic education students and prepare professionals from the most diverse areas, which is why they needed ethics for the good performance of their teaching functions. Thus, it is concluded that ethics, in today's society, is of great relevance, both in teacher education and in teaching practice, when they prepare students for the exercise of citizenship.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Vilma Dias da Costa, Universidade Federal do Acre

Mestranda em Ensino de Humanidades e Linguagens pela Universidade Federal do Acre. Professora da Rede Estadual e Municipal de Ensino. Licenciada em Geografia pela Universidade Federal do Acre.

Maria Irinilda da Silva Bezerra, Universidade Federal do Acre

Professora Adjunta da Universidade Federal do Acre/Campus Floresta. Docente do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Humanidades e Linguagens e do Curso de Pedagogia, do Centro de Educação e Letras. Doutora em Educação pela Universidade Federal Fluminense. Membro do Grupo de Pesquisa do CNPq: Investigação Docente e Diversidades (GRIDD/UFAC).

Ademárcia Lopes de Oliveira Costa, Universidade Federal do Acre

Professora Adjunta da Universidade Federal do Acre. Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação e do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Humanidades e Linguagens. Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Política, Gestão, Trabalho e Formação Docente – GEPPEACG.

Published

2021-12-31

How to Cite

COSTA, V. D. da .; BEZERRA, M. I. da S. .; COSTA, A. L. de O. . Philosophical issues: ethics in teacher formation. Anãnsi: Revista de Filosofia (Philosophy Journal), [S. l.], v. 2, n. 2, p. 123–133, 2021. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/anansi/article/view/13459. Acesso em: 20 may. 2024.