The flexible educational subject of Edgar Morin

proposed readings from a poem by Manoel de Barros

Authors

  • João Carlos de Carvalho Universidade Federal do Acre
  • Maria Dolores de Oliveira Soares Pinto Universidade Federal do Acre
  • Deolinda Maria Soares de Carvalho Universidade Federal do Acre

Abstract

This article is based on the paradigm of complexity, finding, in the Morinian dialogue, a possibility of confluence between sociology, psychology, philosophical thought and literary studies, which are important fields for human formation. Morin, Durand, Bachelar, Piaget, among others, support the proposed reflection, providing elements for the understanding of a more flexible teaching, shown through three perspectives on the poem “Línguas”, by Manoel de Barros. An analytical approach is presented that indicates teaching outside the restricted compartmentalization of curricular knowledge, seeking to intertwine them, valuing the whole and the parts of an education system in which teachers and students are active constituents, with their experiences and knowledge beyond what is inside the school structure, so that students can be prepared to live together in a plural world in a more comprehensive way.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

João Carlos de Carvalho, Universidade Federal do Acre

Doutor em Teoria Literária pela UNESP. Professor Titular do Centro de Educação e Letras do Campus Floresta da Ufac. Atua na graduação e no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Humanidades e Linguagens da UFAC.

Maria Dolores de Oliveira Soares Pinto, Universidade Federal do Acre

Doutora em Educação pela UFMG. Professora Associada do Centro de Educação e Letras do Campus Floresta da Ufac. Atua na graduação e no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Humanidades e Linguagens da UFAC.

Deolinda Maria Soares de Carvalho, Universidade Federal do Acre

Doutor em Educação pela UFF. Professora Titular do Centro de Educação e Letras do Campus Floresta da UFAC. Atua na graduação e no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Humanidades e Linguagens da UFAC

Published

2022-01-05

How to Cite

CARVALHO, J. C. de .; PINTO, M. D. de O. S. .; CARVALHO, D. M. S. de . The flexible educational subject of Edgar Morin: proposed readings from a poem by Manoel de Barros. Anãnsi: Revista de Filosofia (Philosophy Journal), [S. l.], v. 2, n. 2, p. 76–94, 2022. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/anansi/article/view/13455. Acesso em: 20 may. 2024.