THE IMPACTS OF TEACHER DISCOMFORT ON THE PRACTICE AND ON TEACHER TRAINING

Authors

Abstract

This study aimed to analyze the impacts of teacher discomfort in the practice and process of teacher education nowadays. We started, with the following question: In what way can teacher malaise influence teacher practice and training in the current scenario? The methodological outline of this study comprises a qualitative approach in a phenomenological perspective, based on research-training, making use of the conversation circle and the experiential diary as a data collection device. Thus, the data produced were analyzed from the phenomenological line, that is, interpreted through the description of the events narrated by the subjects participating in the research. Therefore, the results found evidenced the need for spaces aimed at dialogue between teachers and their peers (about experiences), as well as between teachers and management, students and families, reaffirming the importance of spaces for speech and listening to the redefinition of the practice and relief from discomfort. We also point out the need for public policies to prevent the illness of teachers and professionalization as a requirement to guarantee training and improvement of pedagogical practice.

 

Keywords: Pedagogical practice. Teacher training. Teacher discomfort.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lorames Bispo dos Santos CRUZ, Universidade do Estado da Bahia

Mestra em Educação e Contemporaneidade pela Universidade do Estado da Bahia. Formada em Administração pela Faculdade Castro Alves e licenciada em Pedagogia pela Universidade do Estado da Bahia, com especialização em Gestão de negócios e em Alfabetização e letramento. Servidora pública do município de Candeias/BA. Membro do Grupo de Pesquisa Educação, Ludicidade, Formação e Tecnologias (UNEB/CNPq) e membro do Grupo de Pesquisa Profanação (IFBA/CNPq).

Mônica Gomes Albergaria Araújo Silva, Universidade do Estado da Bahia

Mestra em Gestão e Tecnologias Aplicadas à Educação-GESTEC pela Universidade do Estado da Bahia. Graduada em Licenciatura em Ciências Sociais e Bacharelado em Sociologia pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Especialista em Metodologia do Ensino, Pesquisa e Extensão pela Universidade do Estado da Bahia e Metodologia de Ensino para a Educação Profissional (UNEB). Tem experiência na Educação Básica (ensino médio). É membro do Grupo de Pesquisa Educação e Humanidades (HUMANITÁ/CNPq) e participa do Grupo de Estudos Avançados nas áreas de Epistemologia, Estética, Linguagem, Subjetividade, Educação e Currículo (UNEB). Professora da Secretária de Educação do Estado da Bahia (SEC).

Published

2022-05-06

How to Cite

CRUZ, L. B. dos S., & Silva, M. G. A. A. (2022). THE IMPACTS OF TEACHER DISCOMFORT ON THE PRACTICE AND ON TEACHER TRAINING. Scientia: Revista Científica Multidisciplinar, 7(2), 97–119. Retrieved from https://www.revistas.uneb.br/index.php/scientia/article/view/13067