REPORTING QUALIFICATIONS EXPERIENCES THROUGH DIGITAL PLATFORMS IN TWO POPULAR EDUCATION ENVIRONMENTS
Keywords:
Ferramentas DigitaisAbstract
This article presents the experience report of two technical qualifications, one of them carried out with employees of an industry located in the metropolitan region of Salvador (a) and the other carried out in Salvador with Coletivo de Integração Latino Americana PachaMãe (b). The objective of this report is to disseminate practices that focus on the pedagogical use of Information and Communication Technologies (ICTs), in order to stimulate innovation in teaching and learning situations in the period of the Covid-19 pandemic, where work formats have become remote. In several studies carried out in Brazil (Nascimento et al, 2011), (Martinazzo et al, 2008) and worldwide (Warschauer et al, 2012), (Buchele, 2009) show that the construction of knowledge, when associated with a pedagogical proposal, creates a mobile learning environment. According to Ribeiro and Behar (2012), experiences of implantation of informatics in the area of education, mainly in young and adult subjects, have shown that it is possible to use the computer to improve learning.
Keywords: Youth and Adult Education. Technical qualifications. Digital platforms.
Downloads
References
ABUD, K.M. Um Projeto de Formação Continuada para Professores de História. (Org.) CARVALHO, A.M.P. Formação Continuada de Professores, pp. 86-94, 2003.
BONA, A.S. MATTOS, E.B.V.; ROSA, M.B.; PESCADOR, C.M.; FAGUNDES, L.C.; BASCO, M.V.A. Aprendizagem pela cooperação no Programa UCA: percepção dos professores a partir de Projetos de Aprendizagem. Revista Novas Tecnologias na Educação (RENOTE), v. 10, n.1, 2012.
BUCHELE, S.F. Using OLPC laptop technology as a computer science case study teaching tool. Journal of Computing Sciences in Colleges, v.24, n.4, 2009
DEMO, Pedro. Inclusão digital - cada vez mais no centro da inclusão social. Inclusão Social, Brasília, v. 1, n. 1, p. 36-38, out./ mar. 2005. Disponível em: Acesso em: 2005.
FEY, A.F. A Linguagem na Interação Professor Aluno na Era Digital. In: Congresso Internacional de Linguagem e Tecnologia online, v.1, n.1, 2011.
FERRETE A. A.S. S. O Uso do Computador Portátil. Anais do XXII SBIE - XVII WIE Aracaju, 21 a 25 de novembro de 2011.
NASCIMENTO, K.A.S.; FILHO, J.A.C.; SEGUNDO, G.L.S.; SALES, S.B. Um olhar sobre a formação docente do programa UCA em uma escola municipal de Fortaleza. In: XII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE), 2011.
MARTINAZZO, A.A.G.; PATRÍCIO, N.S.; BIAZON, L.C.; FICHEMAN, I.K.; LOPES, R.D. Testing the OLPC Drawing Activity: an usability report. In: IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT), 2008.
PIAGET, J. Epistemologia Genética. Ed. Martins Fontes, 2002.
RIBEIRO, A.C.R.; BEHAR, P.A. O computador como uma ferramenta para auxiliar na aprendizagem: a visão de alunos e professores. Revista Novas Tecnologias na Educação (RENOTE), v. 10, n.1, 2012.
SANTOS, M. B. F.; BORGES, M.K. O Uso de Laptops Na Escola: Alterações e Permanência no Currículo. Anais do XXII SBIE - XVII WIE Aracaju, 21 a 25 de novembro de 2011.
VENANCIO, V.; PATRÍCIO, N.S.; FICHEMAN, I. K.; LOPES, R. D. Forma e metodologia de trabalho no uso de tecnologias móveis educacionais dentro da formação UCA: relato de experiência em formação presencial. Workshop UCA. I Congresso Brasileiro de Informática na Educação - CBIE, Rio de Janeiro, 2012b.
WARSCHAUER, M. COTTEN, S, R,; AMES, M.G. One Laptop per Child Birmingham: Case Study of a Radical Experiment. International Journal of Learning and Media (IJLM), v.3, n.2, 2012.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Alessandra Dultra Mendes, Dandara Lopes Correia, Maria Conceição Alves Ferreira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho.
Copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato.
Adaptar — remixar, transformar, e criar a partir do material
Encaminhamento dos textos para a revista implica a autorização para a publicação.
A aceitação para a publicação implica na cessão de direitos de primeira publicação para a revista.
Os direitos autorais permanecem com os autores.
Os autores dos textos assumem que são autores de todo o conteúdo fornecido na submissão e que possuem autorização para uso de conteúdo protegido por direitos autorais reproduzido em sua submissão.