REPORTING QUALIFICATIONS EXPERIENCES THROUGH DIGITAL PLATFORMS IN TWO POPULAR EDUCATION ENVIRONMENTS

Authors

  • Alessandra Dultra Mendes UNEB
  • Dandara Lopes Correia UNEB
  • Maria Conceição Alves Ferreira UNEB

Keywords:

Ferramentas Digitais

Abstract

This article presents the experience report of two technical qualifications, one of them carried out with employees of an industry located in the metropolitan region of Salvador (a) and the other carried out in Salvador with Coletivo de Integração Latino Americana PachaMãe (b). The objective of this report is to disseminate practices that focus on the pedagogical use of Information and Communication Technologies (ICTs), in order to stimulate innovation in teaching and learning situations in the period of the Covid-19 pandemic, where work formats have become remote. In several studies carried out in Brazil (Nascimento et al, 2011), (Martinazzo et al, 2008) and worldwide (Warschauer et al, 2012), (Buchele, 2009) show that the construction of knowledge, when associated with a pedagogical proposal, creates a mobile learning environment. According to Ribeiro and Behar (2012), experiences of implantation of informatics in the area of education, mainly in young and adult subjects, have shown that it is possible to use the computer to improve learning.

Keywords:  Youth and Adult Education. Technical qualifications. Digital platforms.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alessandra Dultra Mendes, UNEB

Mestranda em Educação de Jovens e Adultos pelo Programa de Pós-Graduação em Educação de Jovens e Adultos (MPEJA), Universidade do Estado da Bahia (UNEB)

Dandara Lopes Correia, UNEB

Mestranda em Educação de Jovens e Adultos pelo Programa de Pós-Graduação em Educação de Jovens e Adultos (MPEJA), Universidade do Estado da Bahia (UNEB)

Maria Conceição Alves Ferreira, UNEB

Doutora em educação, Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Professora da do Programa de Pós-Graduação em Educação de Jovens e Adultos (MPEJA), Universidade do Estado da Bahia

References

ABUD, K.M. Um Projeto de Formação Continuada para Professores de História. (Org.) CARVALHO, A.M.P. Formação Continuada de Professores, pp. 86-94, 2003.

BONA, A.S. MATTOS, E.B.V.; ROSA, M.B.; PESCADOR, C.M.; FAGUNDES, L.C.; BASCO, M.V.A. Aprendizagem pela cooperação no Programa UCA: percepção dos professores a partir de Projetos de Aprendizagem. Revista Novas Tecnologias na Educação (RENOTE), v. 10, n.1, 2012.

BUCHELE, S.F. Using OLPC laptop technology as a computer science case study teaching tool. Journal of Computing Sciences in Colleges, v.24, n.4, 2009

DEMO, Pedro. Inclusão digital - cada vez mais no centro da inclusão social. Inclusão Social, Brasília, v. 1, n. 1, p. 36-38, out./ mar. 2005. Disponível em: Acesso em: 2005.

FEY, A.F. A Linguagem na Interação Professor Aluno na Era Digital. In: Congresso Internacional de Linguagem e Tecnologia online, v.1, n.1, 2011.

FERRETE A. A.S. S. O Uso do Computador Portátil. Anais do XXII SBIE - XVII WIE Aracaju, 21 a 25 de novembro de 2011.

NASCIMENTO, K.A.S.; FILHO, J.A.C.; SEGUNDO, G.L.S.; SALES, S.B. Um olhar sobre a formação docente do programa UCA em uma escola municipal de Fortaleza. In: XII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE), 2011.

MARTINAZZO, A.A.G.; PATRÍCIO, N.S.; BIAZON, L.C.; FICHEMAN, I.K.; LOPES, R.D. Testing the OLPC Drawing Activity: an usability report. In: IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT), 2008.

PIAGET, J. Epistemologia Genética. Ed. Martins Fontes, 2002.

RIBEIRO, A.C.R.; BEHAR, P.A. O computador como uma ferramenta para auxiliar na aprendizagem: a visão de alunos e professores. Revista Novas Tecnologias na Educação (RENOTE), v. 10, n.1, 2012.

SANTOS, M. B. F.; BORGES, M.K. O Uso de Laptops Na Escola: Alterações e Permanência no Currículo. Anais do XXII SBIE - XVII WIE Aracaju, 21 a 25 de novembro de 2011.

VENANCIO, V.; PATRÍCIO, N.S.; FICHEMAN, I. K.; LOPES, R. D. Forma e metodologia de trabalho no uso de tecnologias móveis educacionais dentro da formação UCA: relato de experiência em formação presencial. Workshop UCA. I Congresso Brasileiro de Informática na Educação - CBIE, Rio de Janeiro, 2012b.

WARSCHAUER, M. COTTEN, S, R,; AMES, M.G. One Laptop per Child Birmingham: Case Study of a Radical Experiment. International Journal of Learning and Media (IJLM), v.3, n.2, 2012.

Published

2023-11-14

How to Cite

DULTRA MENDES, A.; LOPES CORREIA, D.; CONCEIÇÃO ALVES FERREIRA, M. REPORTING QUALIFICATIONS EXPERIENCES THROUGH DIGITAL PLATFORMS IN TWO POPULAR EDUCATION ENVIRONMENTS. Revista Internacional de Educação de Jovens e Adultos, [S. l.], v. 5, n. 10, p. 132–138, 2023. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/rieja/article/view/18074. Acesso em: 18 may. 2024.

Issue

Section

Dossiê 10 A Educação Popular Latino-Americana em Diferentes Contextos Educaciona