Políticas Públicas e Processos de Escolarização na Educação de Jovens e Adultos:

cenários de pesquisa a partir do estado da arte

Authors

Keywords:

State of the art; Public Policies; Youth and Adult Education.

Abstract

The article aims to present a State of the Art type study on scientific productions, both doctoral theses and master's dissertations and published articles, focusing on Public Policies for Youth and Adult Education relating to the process of schooling of students in this modality. In this scope, we used the period between 2010 and 2020 as a time frame, considering the context of the implementation of the Operational Guidelines for Youth and Adult Education established by the Resolution of the National Council of Education/Chamber of Basic Education (CNE/CEB) No. 3 of June 15, 2010. The data were systematized and analyzed from the productions available in repositories such as the Catalog of Theses and Dissertations of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES), the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD), from the Brazilian Institute of Information in Science and Technology (IBICT), as well as articles published in the Annals of National Scientific Meetings of the National Association for Research and Graduate Studies in Education (ANPED). The research, based on a bibliographical review, raised the need to promote research and studies focused on the theme in question, taking into account that the EJA public is formed by subjects who need to have their rights consolidated, so that everyone can advance in their schooling process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Solange Balisa Costa, Prefeitura Municipal de Bom Jesus da Lapa (BA)

Licenciada em Pedagogia. Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGED) da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia. Professora da Rede Municipal de Ensino de Bom Jesus da Lapa. Coordenadora Municipal da Educação de Jovens e Adultos (SME-Lapa).

Adenilson Souza Cunha Júnior, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)

Pós-Doutorado e Doutorado em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (FaE-UFMG). Professor Adjunto do Departamento de Ciências Humanas, Educação e Linguagem (DCHEL) e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB).

References

ARROYO. Trabalho-educação e teoria pedagógica. In: FRIGOTTO, G. Educação e crise do trabalho: perspectivas de final de século. Petrópolis, RJ: Vozes, 1998, pp 138-165

BRASIL, PNAD Educação 2019 - Agência IBGE Notícias – IBGE, Disponível em:agenciadenoticias.ibge.gov.br. Acessado em: 5 de dezembro de 2020.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação – Câmara de Educação Básica. Parecer 6/2010 – Reexame do Parecer CNE/CEB nº 23/2008, que institui Diretrizes Operacionais para a Educação de Jovens e Adultos – EJA, nos aspectos relativos à duração dos cursos e idade mínima para ingresso nos cursos de EJA; idade mínima e certificação nos exames de EJA; e Educação de Jovens e Adultos desenvolvida por meio da Educação a Distância. Diário Oficial da União, Brasília, 9 de junho de 2010.

COSTA, Claudia Borges; MACHADO, Maria Margarida. Politicas Publicas e Educação de Jovens e Adultos no Brasil. São Paulo: Cortez, 2017.

FIORENTINI, Dario; LORENZATO, Sérgio. Investigação em Educação Matemática: percursos teóricos e metodológicos. Campinas: Autores Associados, 2006.

HADDAD, Sérgio (coord.). Educação de jovens e adultos no Brasil (1986-1998). Brasília: MEC/INEP/COMPED, 2002. Série Estado do Conhecimento.

LUNA, S. V. Planejamento de pesquisa: uma introdução. São Paulo: EDUC, 2007.

MELO, Marisol Vieira. Três décadas de pesquisa em Educação Matemática: um estudo histórico a partir de teses e dissertações. 2006. 288f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas.

SIDONE, O. J. G.; HADDAD, E. A.; MENA-CHALCO, J. P. A ciência nas regiões brasileiras: evolução da produção e das redes de colaboração científica. TransInformação, v. 28, n. 1, p. 15-32, jan. 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tinf/a/tvBDyptMBFSxRSt3VngySRC/?lang=pt# Acesso: 23 mar. 2023.

PILLÃO, Delma. A pesquisa no âmbito das relações didáticas entre matemática e música: estado da arte. 2009. 109f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo.

Published

2023-11-14

How to Cite

COSTA, S. B.; CUNHA JÚNIOR, A. S. Políticas Públicas e Processos de Escolarização na Educação de Jovens e Adultos:: cenários de pesquisa a partir do estado da arte. Revista Internacional de Educação de Jovens e Adultos, [S. l.], v. 5, n. 10, p. 156–171, 2023. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/rieja/article/view/17055. Acesso em: 18 may. 2024.