A Contribuição Da Educação Popular

direito à EJA e as proposições políticas na atualidade

Authors

Keywords:

Educação Popular; EJA; Direito à Educação; Políticas Públicas.

Abstract

This article aims to highlight the contributions of Popular Education to the order the right to youth and adult education (EJA), noting the importance of this conception of education in the face of the challenges of the modality, in a national context and under international political propositions for education of adults. The research is organized in a qualitative investigation with bibliographic and document study strategies, in which the reading procedures of the bibliographic study are supported in Salvador (1986) and the content analyzes of the document are organized from the thoughts of Bardin (2016). The theoretical framework is based on critical-liberating thinking, supported by Freire (2000; 2001; 2005) and Dussel (2007). The observed categories were “right to EJA” and “political propositions”. The results elucidated that the right to EJA in the national context faces challenges, but under the contributions of Popular Education it can be expanded in a material, formal perspective, directing a service under human ethics, in a feasible condition. In addition, they pointed out that international political propositions suffer ambivalence and that they need to be disputed in the principles of Popular Education, and it is possible to conclude that this conception strengthens the right to education, as it excels in having the subject at the center of the educational process, advancing in democratic formative propositions, committed to emancipation and liberation from all forms of oppression.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Adriana Pereira da Silva, GEPEJA - UFSCar

(Currículo) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2016), mestre em Educação (Currículo) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2012), graduada em Pedagogia pelo Centro
Universitário Fundação Santo André (1998). Professora e Gestora escolar, Prefeitura do Município de São Bernardo do Campo, SP. Pesquisadora do GEPEJA – UFSCar

References

ANTUNES, Ricardo Antunes. Capitalismo pandêmico. São Paulo. Boitempo, 2022.
ARROYO, Miguel G. Educação de jovens e adultos: um campo de direitos e de responsabilidade pública. In: SOARES, Leôncio; GIOVANETTI, Maria Amélia Gomes de Castro; GOMES, Nilma Lino (org. s). Diálogos da Educação de Jovens e Adultos. 4ª edição, Belo Horizonte, 2011.
BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. Tradução Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. São Paulo: Edições70, 2016.
BRASIL/CNE/CEB. Resolução CNE/CEB nº 1/2021, de 21 de maio de 2021. Estabelece as Diretrizes Operacionais para a Educação de Jovens e Adultos nos aspectos relativos ao seu alinhamento à Política Nacional de Alfabetização (PNA) e à Base Nacional Comum Curricular (BNCC), e Educação de Jovens e Adultos a Distância. Brasília, DF, 2021. Disponível em: https://www.gov.br/mec/pt-br/media/acesso_informacacao/pdf/DiretrizesEJA.pdf. Acesso em: 22/01/ 2023.
CASIMIRO, Flávio Henrique Calheiros. A nova direita no Brasil. São Paulo: Expressão Popular, 2018.
CASTELLS, M. A sociedade em rede. São Paulo: Paz e Terra, 1999.
______. Ruptura: A crise da democracia liberal. 1. ed. Rio de Janeiro: Zahar, 2018.
CAVALCANTE, Janayna. Educação de adultos na ordem pós democráticos: desaparecimento da modalidade e invisibilidade institucional. e- Curriculum. São Paulo, v.17, n.3, p. 1123-1143, --- 2019. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/curriculum/article/view/44000/29942. Acesso em: 20 de jan de 2023.
CELLARD, A. A Análise Documental. In: POUPART, J. et al. (Orgs.). A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008. p. 295-316.
CHIZZZOTTI, Antônio. A pesquisa qualitativa em ciências humanas e sociais. Rio de Janeiro: Vozes, 2014.
DOWBOR, Landislau. O capitalismo se desloca: novas arquiteturas sociais. São Paulo: Edições Sesc São Paulo, 2020.
DUSSEL, Enrique. 20 teses da política. Buenos Aires: Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales; São Paulo: Expressão Popular, 2007.
FREIRE, Paulo. Educação como prática de liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2000.
____________. Educação de adultos hoje. Algumas reflexões. In: Educação e Política. São Paulo: Cortez, 2001.
____________. Pedagogia da autonomia. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
____________. Pedagogia do oprimido. São Paulo: Cortez, 2005.
IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios Contínua Educação 2019. IBGE, 2020. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv101736_informativo.pdf>. Acesso em: 22/01/ 2023.
INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Resumo Técnico Censo Escolar da Educação Básica 2021. Brasília: MEC, 2021.
LAVAL, Christian. A escola não é uma empresa: o neoliberalismo em ataque ao ensino público. São Paulo: Boitempo, 2019.
SALVADOR, Ângelo Domingos. Métodos e técnicas de pesquisa bibliográfica. Porto Alegre: Sulina, 1986.
UNESCO; MEC. VI CONFINTEA. Marco de Ação de Belém. Brasília: UNESCO, 2010. Disponível em: http://www.unesco.org/fileadmin/MULTIMEDIA/ INSTITUTES/UIL/confintea/pdf/working_documents/Belem%20Frame work_Final_ptg.pdf>. Acesso em: 15 jan. 2023.
UNESCO Institute for Lifelong Learning. CONFINTEA VII Marrakech Framework for Action Harnessing the transformational power of Adult Learning and Education. 21 June 2022. Disponível em: https://www.uil.unesco.org/sites/default/files/medias/fichiers/2022/06/FINAL%20MarrakechFrameworkForActionEN_06_21_22_0.pdf. Acesso. 22 Jan 2022.

Published

2023-11-14

How to Cite

PEREIRA DA SILVA, A. A Contribuição Da Educação Popular: direito à EJA e as proposições políticas na atualidade. Revista Internacional de Educação de Jovens e Adultos, [S. l.], v. 5, n. 10, p. 18–30, 2023. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/rieja/article/view/16518. Acesso em: 18 may. 2024.

Issue

Section

Dossiê 10 A Educação Popular Latino-Americana em Diferentes Contextos Educaciona