Online Education
pedagogical practice using the padlet
Keywords:
On-line education; Teaching Mathematics; High school; Padlet; Research-trainingAbstract
Digital technologies are gradually intrinsic to social, communicative and cultural daily life. In the educational field, it is clear that young people are quite often immersed in digital applications, networks and many other similar interfaces. The insertion of digital technologies has been present, for some time, in school realities. However, it came to light, above all, in the context of the Covid-19 pandemic, experienced by society. Faced with these discussions, the question arises: how can we enhance a network education in the teaching of Mathematics from the uses of the Padlet digital application? Thus, this article aims to understand the epistemological and didactic methodological findings observed during the development of pedagogical practices with the use of Padlet in the teaching of Mathematics throughout a school term of 2021 in a first year class of integrated high school at Instituto Federal de Sergipe (IFS)/Campus Itabaiana. Methodologically, a qualitative approach and research-education are used. Methodologically, a qualitative approach and research-education are used. The devices used were the on-line form, the audio and video records and the narratives built through Padlet, Classroom and Mentimeter. The results of the proposed activity indicate that the use of plural methods can arouse students' interest and provide significant learning, in addition to distancing them from standardized methodologies that excel in content transmission.
Downloads
References
ALVES, Nilda; OLIVEIRA, Inês Barbosa de. Imagens de escolas: espaçostempos de diferenças no cotidiano. Educ. Soc., Campinas, v. 25, n.86, p. 17-36, abr. 2004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/tNr9GNVPHvhZfL3qL8CYFML/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 13 set. 2022.
COULON, Alain. Etnometodologia e educação. Petrópolis: Vozes, 1995.
D’AMBRÓSIO, Ubiratan. Etnomatemática: elo entre as tradições e a modernidade. 4. ed. 1 reimp. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2011.
FIORENTINI, Dario; FERNANDES, Fernando Luís Pereira; CARVALHO, Dione Lucchesi de (org.). Narrativas de práticas e de aprendizagem docente em Matemática. São Carlos: Pedro e João Editores, 2015.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 59. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2019.
INEP. Relatório Brasil no Pisa 2018. Disponível em: https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/avaliacoes_e_exames_da_educacao_basica/relatorio_brasil_no_pisa_2018.pdf. Acesso em: 7 abr. 2022.
JOSSO, Marie-Christine. Experiências de vida e formação. Tradução de José Cláudio e Júlia Ferreira. São Paulo: Cortez, 2004.
LORENZATO, Sérgio. Para aprender Matemática. 3. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2010. (Coleção Formação de Professores)
LUCENA, Simone. Culturas digitais e tecnologias móveis na educação. Educar em Revista, Curitiba, v.32, n. 59, p. 277-290, jan./mar. 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/Mh9xtFsGCs6HRpCWWM5XhvL/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 23 ago. 2022.
LUCENA, Simone; OLIVEIRA, José Mario Aleluia. Culturas digitais na educação do Século XXI. Revista Tempos e Espaços em Educação, São Cristóvão, v. 7, n. 14, p. 35-44, set./dez. 2014. Disponível em: https://seer.ufs.br/index.php/revtee/article/view/3449/3012. Acesso em: 12 set. 2022.
LUCENA, Simone; SANTOS, Sandra Virginia Correia de Andrade; MOTA, Gersivalda Mendonça da. Formação continuada de professores com as tecnologias móveis digitais. Educ. foco, Juiz de Fora, v. 25, n. 2, p. 315-338, jan./abr. 2020. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/edufoco/article/view/30440/20480. Acesso em: 10 set. 2022.
MACEDO, Roberto Sidnei Macedo. Atos de Currículo e Autonomia Pedagógica. Petrópolis: Vozes, 2013.
MACEDO, Roberto Sidnei. Pesquisa-Formação/Formação-Pesquisa: criação de saberes e heurística formacional. 1. ed. Campinas, SP: Pontes Editores, 2021.
NUNES, Everton de Almeida; SANTOS JÚNIOR, Gilson Pereira dos; CARREGOSA, Dean Lima. Formative experiences: methodological findings of training processes performed during the Covid-19 pandemic. Journal of Research and Knowledge Spreading, v. 2, n. 1, 2021. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/jrks/article/view/12482. Acesso em: 22 ago. 2022.
OLIVEIRA, Carloney Alves de. Dispositivos móveis e suas potencialidades para a formação de pedagogo/as nas aulas de Matemática na Universidade Federal de Alagoas Campus A. C. Simões. Debates em educação, Maceió, v. 10, n. 22, p. 231-246, set./dez. 2018. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/5424/pdf. Acesso em: 20 ago. 2022.
SANTOS, Edméa. Pesquisa-formação na cibercultura. Teresina: EDUFPI, 2019. Disponível em: http://www.edmeasantos.pro.br/assets/livros/Livro%20PESQUISA-FORMA%C3%87%C3%83O%20NA%20CIBERCULTURA_E-BOOK.pdf. Acesso em: 20 ago. 2022.
SOUZA, José Batista; CARVALHO, Tainah dos Santos. Formação de professores para o uso de tecnologias digitais: experiências exitosas da Universidade Federal de Sergipe durante a pandemia. In: VASCONCELOS, Carlos Alberto (org.). Formação de professores e experiências em tempos de pandemia. Sobral/CE: Sertão Cult, 2021. p. 173 -198. Disponível em: https://editorasertaocult.com/wp-content/uploads/2021/11/vasconcelos_formacao-de-professores-e-experiencias-em-tempos-de-pandemia.pdf. Acesso em: 08 set. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho.
Copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato.
Adaptar — remixar, transformar, e criar a partir do material
Encaminhamento dos textos para a revista implica a autorização para a publicação.
A aceitação para a publicação implica na cessão de direitos de primeira publicação para a revista.
Os direitos autorais permanecem com os autores.
Os autores dos textos assumem que são autores de todo o conteúdo fornecido na submissão e que possuem autorização para uso de conteúdo protegido por direitos autorais reproduzido em sua submissão.