LITERATURA DE CORDEL NO ENSINO DE CIÊNCIAS: INTERFACES E APRENDIZAGENS

Authors

Keywords:

Cordel, Ensino de Ciências, Alfabetização Científica.

Abstract

Currently, dialogues on Science Teaching lead us to think about the necessary Scientific Literacy of students. Scientific Literacy and the search for the development of its indicators have been the target of innovative reflections and practices that can generate positive results in the educational field. In this bias, this study presents an investigation of the pedagogical potential of Cordel Literature for Science Teaching, with the main objective of identifying the Scientific Literacy indicators developed from Cordel Literature, as well as its contributions to the development of other skills important in the school path. An application of Cordel was carried out on the object of knowledge “kingdom of fungi”, in the 7th year of Elementary School. The results, analyzed from the Discursive Textual Analysis (DTA), pointed to the development of Scientific Literacy indicators: reading in science, writing in science, creating and articulating ideas. It is understood, therefore, that Cordel Literature can enhance this Teaching and complement other resources used in the classroom, in addition to fostering students' historical and cultural learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Lyvia Barreto Santos, Universidade Federal de Alagoas (UFAL)

Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Federal de Alagoas (UFAL)

References

ABREU, Mária Azevedo de. Cordel português /Folhetos Nordestinos: Confrontos, um estudo histórico-comparativo. Tese. Campinas-SP, 1993.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: < http://basenacionalcomum.mec.gov.br/ > Acesso em: 28 Mar 2021.

CHASSOT, Attico. Alfabetização científica: uma possibilidade para a inclusão social. In: Revista Brasileira de Educação. Jan/Fev/Mar/Abr 2003 Nº 22. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbedu/n22/n22a09.pdf Acesso em: 17 Abr 2021.

MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise Textual Discursiva: processo reconstrutivo de múltiplas faces. Ciência & Educação, v. 12, n. 1, p. 117-128, 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1516-73132006000100009&script=sci_abstract&tlng=pt Acesso em: 02 Abr 2021.

PIZARRO, Mariana Vaitiekunas; JUNIOR, Jair Lopes. Indicadores de alfabetização científica: uma revisão bibliográfica sobre as diferentes habilidades que podem ser promovidas no ensino de ciências nos anos iniciais. In: Investigações em Ensino de Ciências – V20(1), pp. 208-238, 2015. Disponível em: <https://www.if.ufrgs.br/cref/ojs/index.php/ienci/article/view/66> Acesso em: 11 Abr 2020.

PLOMP, Tjeerd et al. (Orgs.). Pesquisa-aplicação em educação: uma introdução. São Paulo: Artesanato Educacional, 2018.

QUEIROZ, Cibele; SOUZA, Adna Cristina Barbosa de. Produção de enzimas hidrolíticas por fungos filamentosos em diferentes substratos sólidos. In: Braz. J. of Develop., Curitiba, v. 6, n. 7 , p.51849-51860, jul. 2020. ISSN 2525-8761. Disponível em: https://www.brazilianjournals.com/index.php/BRJD/article/view/13970/11676 Acesso em: 18 Mar 2021.

SANTOS, Elisandro Ricardo Drechsler dos. Material Complementar ao livro Sistemática Vegetal I: Fungos. Florianópolis (2015). Disponível em: https://uab.ufsc.br/biologia/files/2020/08/Fungos.pdf Acesso em: 30 mar 2023.

SASSERON, Lúcia Helena; CARVALHO, Ana Maria Pessoa de..Construindo argumentação em sala de aula: a presença do ciclo argumentativo, os indicadores de Alfabetização Científica e o padrão de Toulmin. In: Ciência e Educação, Bauru, v. 17, n. 1, p. 97 - 114, jan. 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ciedu/v17n1/07.pdf Acesso em: 11 Abr 2021.

SILVA, Camila Joyce Alves da; MALTA, Diana Jussara do Nascimento. A importância dos fungos na Biotecnologia. In: Ciências biológicas e da saúde | Recife | v. 2 | n. 3 | p. 49-66 | Jul 2016. Disponível em: https://periodicos.set.edu.br/facipesaude/article/view/3210/2080 Acesso em: 19 Mar 2021.

TEIXEIRA, Francimar Martins. Alfabetização Científica: Questões para reflexão. In: Ciênc. Educ., Bauru, v. 19, n. 4, p. 795-809, 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ciedu/v19n4/v19n4a02.pdf Acesso em: 17 Mar 2021.

TORTORA, Gerard J. Microbiologia [recurso eletrônico] / Gerard J. Tortora, Berdell R. Funke, Christine L. Case ; tradução: Aristóbolo Mendes da Silva ... [et al.] ; revisão técnica: Flávio Guimarães da Fonseca. – 10. ed. – Dados eletrônicos. – Porto Alegre : Artmed, 2012.

Published

2023-06-13

How to Cite

Santos, L. B. (2023). LITERATURA DE CORDEL NO ENSINO DE CIÊNCIAS: INTERFACES E APRENDIZAGENS. Diálogos E Diversidade, 3, e17014. Retrieved from https://www.revistas.uneb.br/index.php/rdd/article/view/17014

Issue

Section

Dossiê temático: Mestrado Profissional, pesquisa aplicada e educação