A EDUCAÇÃO 4.0 NA ESCOLA TÉCNICA DE ELETRÔNICA FRANCISCO MOREIRA DA COSTA: PERCEPÇÕES DE GESTÃO, DE ENSINO E DE APRENDIZAGEM

Authors

Keywords:

Educação 4.0, Inovação, Ensino Técnico

Abstract

This research has as its theme Education 4.0 and innovation in the educational context. The general objective is to verify which structural, management and pedagogical resources of Education 4.0 are present in the Escola Técnica de Eletrônica Francisco Moreira da Costa, and to investigate the perception of students, teachers and managers, to adapt the school in the proposal of this scope of education. This is an applied research with the adoption of a case study, with a qualitative approach and with the application of questionnaires using a Likert scale and open questions. Descriptive statistics and content analysis were previously used for data analysis and later a cross-referencing of responses was performed based on the scope proposed by Educação 4.0. From the results, it is evident that the institution is moving towards the improvement of its educational strategies. It is possible to mention points of attention, such as: continuing education related to Education 4.0; investment in spaces and infrastructure; institutional communication process; and institutionalization of Education 4.0 pedagogical practices. Finally, an intervention was proposed that describes solutions so that the identified points of attention can be used as a reference for other institutions to review their procedures and pedagogical practices through Education 4.0.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Caroline Medeiros Martins de Almeida, Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS)

Doutora em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Luterana do Brasil com período sanduíche pelo PDSE/CAPES na Universidade do Porto - Portugal. Pós-Doutorado pelo PNPD/CAPES junto ao Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Luterana do Brasil. Atualmente é professora pesquisadora do Programa de Pós-Graduação em Gestão Educacional na Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS).

Douglas Rodolfo Papale, Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS)

Mestre em Gestão Educacional na Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS). Atualmente é Controller da Escola Técnica de Eletrônica 'Francisco Moreira da Costa' e professor no curso técnico da Escola Técnica de Eletrônica 'Francisco Moreira da Costa'.

References

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BENNELL, Ralph Ings; DUARTE, Rosália; CARVALHO, Cristina, PISCHETOLA, Magda. Educação no século XXI: Cognição, tecnologias e aprendizagens. Petrópolis, RJ: Vozes, 2016.

BIESTA, Gert. O dever de resistir: sobre escolas, professores e sociedades. Educação, Revista Quadrimestral. Porto Alegre, v. 41, n. 1, p. 21-29, 2018.

BIESTA, Gert. Para além da aprendizagem: educação democrática para um futuro humano. Tradução Rosaura Eichenberg. Belo Horizonte. Autêntica Editora. Coleção Educação: Experiência e Sentido, 2013.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Ministério da Educação, Brasília, MEC/CONSED/UNDIME, 2018.

BRASIL. Lei Federal 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providências. Brasília, DF, 25. Jun. 2014. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm. Acesso em: 30/03/2021.

CARVALHO NETO, Cassiano Zeferino. Educação 4.0: princípios de práticas de inovação em gestão e docência. São Paulo: Laborciência Editora, 2018.

CRESWELL, John. W. Projeto de Pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. 3 ed. Porto Alegre: Artmed, 2010.

DELORS, Jacques (Org.). Relatório para a Unesco da Comissão Internacional sobre a Educação para o século XXI. Educação a descobrir. Tradução de José Carlos Eufrázio. São Paulo: Cortez, 1996.

FISK, Peter. Education 4.0 ... the future of learning will be dramatically different, in school and throughout life. 2017.
FÜRH, Regina Candida. O Dilúvio Digital e seus Impactos na Educação 4.0 e na Indústria 4.0. In: FOSSATTI, Paulo; JUNG, Hildegard Susana Jung. Investigação em Governança Universitária: Memórias, v. 2, p. 188-200, 2018.

FÜRH, Regina Candida. Educação 4.0: Nos impactos da quarta revolução industrial. 1 ed. Curitiba: Appris, 2019.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4ª edição. São Paulo: Atlas, 2002.

GÓMEZ, Ángel I. Pérez. Educação na Era Digital: A escola educativa. Porto Alegre: Penso, 2015.

HORN, Michael B.; STAKER, Heather. Blended: usando a inovação disruptiva para aprimorar a educação. Porto Alegre: Pesno, 2015.

HUSSIN, Anealka Aziz. Education 4.0 Made Simple: Ideas for Teaching. International Journal of Education & Literacy Studies, 2018.

LÉVY, Pierre. O futuro da internet: em direção a uma ciberdemocracia planetária. São Paulo: Paulus, 2010.

LÜCK, Heloísa et al. Dimensões da gestão escolar e suas competências. Curitiba: Editora Positivo, v. 1, 2009.

MERCADO, Luiz Paulo Leopoldo (Org.). Práticas de formação de professores na Educação a Distância. Maceió: Ufal, 2008.

NÓBREGA, José Cândido da Silva et al. As Revoluções Industriais no avanço de tecnologias inovadoras no desenvolvimento da educação 4.0. Informativo Técnico do Semiárido, v. 15, n. 1, p. 232-239, 2021.

PRENSKY, Marc. Digital Natives, Digital Immigrants. On the Horizon. v. 9, n. 5, 2001.

REIS, Fábio. Mudança de Mindset - Uma nova forma de pensar a educação. São Paulo, Editora de Cultura, 2021.

SCHWAB, Klaus. A quarta revolução industrial. São Paulo: Edipro, 2016.

SILVEIRA, Denise Tolfo. CÓRDOVA, Fernanda Peixoto. A pesquisa científica. In: GERHARDT, Tatiana Engel SILVEIRA, Denise Tolfo (org.). Métodos de Pesquisa. 1 ed. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009.

SPADA, Welerson Mazzo. Tecnologias digitais na escola: do cruzamento de olhares a uma proposta para a sala de aula do ensino médio, 2020.

Published

2023-06-13

How to Cite

Medeiros Martins de Almeida, C., & Rodolfo Papale, D. (2023). A EDUCAÇÃO 4.0 NA ESCOLA TÉCNICA DE ELETRÔNICA FRANCISCO MOREIRA DA COSTA: PERCEPÇÕES DE GESTÃO, DE ENSINO E DE APRENDIZAGEM. Diálogos E Diversidade, 3, e16992. Retrieved from https://www.revistas.uneb.br/index.php/rdd/article/view/16992

Issue

Section

Dossiê temático: Mestrado Profissional, pesquisa aplicada e educação