“PODM.A.M.A” Podcast: Women in academia, active mothers

Authors

Keywords:

Motherhood; Student mothers; Support networks and strategies; Educational resource: podcast.

Abstract

This article presents an educational resource produced as a result of the research project titled “Who can be a mother: motherhood, production of knowledge, (im)possible choices, and student experiences at the Federal University of Minas Gerais (UFMG),” in Belo Horizonte, Brazil. This educational resource was produced as a podcast called “PODM.A.M.A,” which presents issues centered around the experience of motherhood in the daily life of students and researchers who are mothers, within the university context. The project included a theoretical input from black feminism, conversing with the thought of social scientist Patricia Hill Collins and Brazilian black intellectuals. Semistructured interviews were used as the main methodology through discourse analysis. The results show that there are common points in the narratives, particularly regarding the elaboration of support networks, construction of continuity strategies, and resistance within the university.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gisele Camilo da Mata, Mestrado Profissional Educação e Docência FaE/UFMG

Mestre em Educação e Docência - PROMESTRE da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG).

Paulo Henrique Queiroz Nogueira, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

Doutor em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) e pós-doutorado na Faculdade de Educação/FACED da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). É Professor da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG).

Guilherme de Alcântara, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

Doutor em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-RIO). Professor adjunto de Sociologia da Educação na Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG).

References

BAIRROS, Luiza. Nossos feminismos revisitados. Dossiê Mulheres Negras: Revista Estudos Feministas, ano 03, 2º semestre, 1995. Disponível em: http://www.mulher500.org.br/nossos-feminismos-revisitados/. Acesso em: 01 mar. 2023.

BUENO, Winnie. Imagens de controle: um conceito do pensamento de Patricia Hill Collins. Porto Alegre, RS: Zouk, 2020.

CARNEIRO, Sueli. Enegrecer o feminismo: a situação da mulher negra na América Latina a partir de uma perspectiva de gênero. In: Ashoka Empreendimentos Sociais; Takano Cidadania (Org.). Racismos contemporâneos. Rio de Janeiro: Takano, 2003.

CARNEIRO, Sueli. A construção do outro como não-ser como fundamento do ser. 2005. Feusp – São Paulo. Tese de Doutorado.

CARNEIRO, Sueli. Racismo, sexismo e desigualdade no Brasil. São Paulo: Selo Negro, 2011.

COLLINS, Patricia Hill. Pensamento feminista negro: conhecimento, consciência e a política do empoderamento. Tradução Jamille Pinheiro Dias. 1. ed. São Paulo: Boitempo, 2019.

FERNANDES, Talita Melgaço; ROCHA, Thaís Teles; MATA, Gisele Camilo da. MaternAtiva: pensando um campus para mães e crianças através das ações afirmativas e das redes de apoio. Disponível em: http://periodicos.pucminas.br/index.php/emsociedade/article/view/22029. Acesso em: 19 fev. 2023

FERRAZ, Cláudia Pereira. A etnografia digital e os fundamentos da Antropologia para estudos em redes on-line. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/aurora/article/viewFile/44648/pdf. Acesso em: 09 jan. 2022.

FLEISCHER, Soraya; MOTA, Júlia Couto da. Mundaréu: um podcast de antropologia como uma ferramenta polivalente. Revista de Antropologia, SP, v. 6, n. 1, 2021. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/gis/article/view/172390. Acesso em: 09 fev. 2023

FREIRE, Eugênio Paccelli Aguiar. Podcast na educação brasileira: natureza, potencialidades e implicações de uma tecnologia da comunicação. Orientador: Arnon Alberto Mascarenhas de Andrade. 2013. 338 f. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2013.

GONZALEZ, Lélia. Racismo e sexismo na cultura brasileira. In: Revista Ciências Sociais Hoje, ANPOCS, 1984, p. 223-244. Disponível em: https://mulherespaz.org.br/site/wp-content/uploads/2021/06/feminismo-afro-latino-americano.pdf. Acesso em: 08 mar. 2023.

GONZALEZ, Lélia. A mulher negra na sociedade brasileira: uma abordagem político-econômica. In: Problemas de gênero. Ensaios brasileiros contemporâneos. Rio de Janeiro: Funarte, 2016. Disponível em: https://mulherespaz.org.br/site/wp-content/uploads/2021/06/feminismo-afro-latino-americano.pdf. Acesso em: 08 mar. 2023.hooks, bell. Intelectuais Negras. Revista de Estudos Feministas, Florianópolis, v.3, n. 2, p. 464-478, 1995. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/16465/15035. Acesso em: 08 mar. 2023.

MATA, Gisele Camilo da. Quem pode ser mãe: maternidade, produção do conhecimento, escolhas (im)possíveis e vivências de estudantes na UFMG. Orientador: Paulo Henrique de Queiroz Nogueira. 2022. 169 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação e Docência) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Minas Gerais, 2022.

PARREIRAS, Carolina; LACERDA, Paula. Tecnologia, educação e divulgação científica em Antropologia: usos, consumos e produção de podcasts. Novos Debates, 7(1): E7114, 2021. Disponível em: http://novosdebates.abant.org.br/revista/index.php/novosdebates/article/view/177/93. Acesso em: 10 mar. 2023.

TRINDADE, Azoilda Loretto da. A formação da imagem da mulher negra na mídia. Orientador: Muniz Sodré de Araújo Cabral. 2005. 283 f. Tese (Doutorado em Comunicação) – Centro de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2005.

WERNECK, Jurema Pinto. O samba segundo as Ialodês: mulheres negras e cultura midiática. Orientadora: Liv Rebecca Sovik. 2007. 318 f. Tese (Doutorado em Comunicação) - Escola de Comunicação, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2007.

XAVIER, Giovana. Você pode substituir mulheres negras como objeto de estudo por mulheres negras contando sua própria história. Rio de Janeiro: Malê, 2019.

Published

2023-06-13

How to Cite

Mata, G. C. da, Nogueira, P. H. Q., & Alcântara, G. de. (2023). “PODM.A.M.A” Podcast: Women in academia, active mothers. Diálogos E Diversidade, 3, e16984. Retrieved from https://www.revistas.uneb.br/index.php/rdd/article/view/16984

Issue

Section

Dossiê temático: Mestrado Profissional, pesquisa aplicada e educação