THE DEAF SUBJECT AND HIS CULTURE

Authors

Keywords:

culture; inclusion; different subject (deaf).

Abstract

This article brings the trajectory of the different subject and reflects on how to generate an effective cultural change in society with a focus on inclusion. To this end, it is believed that an articulated set of targeted public policies would be necessary,as well as an educational structure sufficiently competent to generate operators of cultural change. In other words, it is necessary to form a cadre of teachers, at all levels, who can lead this process. Different people are sometimes mistreated, suffering prejudice because of the way they came into the world. As a result, individuals become frustrated and society loses the opportunity to enjoy their different capabilities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Alini Mariot, Universidade Federal do Rio Grande (FURG)

Doutoranda em Diversidade Cultural e Inclusão Social pela Universidade Feevale e Mestre em Ciências Exatas pela Universidade Federal do Rio Grande (FURG). Interprete/tradutora de Libras na Universidade Federal do Rio Grande (FURG).

References

DREYFUS, Hubert, RABINOW, Paul. Michel Foucault, uma trajetória filosófica: para além do estruturalismo e da hermenêutica. Tradução: Vera Porto Carrero. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1995.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5.ed. São Paulo: Atlas, 1999.

HUNTER, Ian. Subjetividade e governo. In: Pedagogia dos monstros: os prazeres da confusão de fronteiras. Belo horizonte: Autêntica, 2000.

LARROSA, Jorge. Tecnologias do eu e educação. In: O sujeito da educação: estudos focaultianos. Petrópolis: Vozes, 1999. p. 35 - 86

FERRATER MORA, José Diccionario de Filosofía. Tomo II. Barcelona: Editorial Ariel, 1994.

FOUCAULT, Michael. Tecnologias del yo y otros textos afines. Barcelona: Paidós Ibérica, 1990.

FOUCAULT, Michael. Resumos dos cursos do Collége de France (1970-1982).

Tradução: Andréa Daher. Rio de Janeiro: Zahar, 1997.

FOUCAULT, Michael. Vigiar e Punir: nascimento da prisão. Tradução: Raquel Ramalhete. Petrópolis: Vozes, 1999.

FOUCAULT, Michael. Los Anormales. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica. 2000.

PINTO, Céli. R.J. Foucault e as Constituições brasileiras: quando a lepra e a peste encontram os nossos excluídos. In: Educação e Realidade, Porto alegre, v.24, n.2, jul./dez., 1999. p. 33 - 55.

POPKEWITZ, Thomaz S. Administração da liberdade: a cultura redentora das ciências educacionais. In: WARDE, M.J. (org). Novas Políticas Educacionais: críticas perspectivas. São Paulo: Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: História e Filosofia da Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 1998. p. 147- 171.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Reconhecer para libertar: os caminhos do cosmopolitanismo multicultural. Introdução: para ampliar o cânone do reconhecimento, da diferença e da igualdade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003, p. 56.

SILVA, Tomaz Tadeu da. A Política e a epistemologia da normalização do corpo.

In: Revista Espaço, Rio de Janeiro, n. 8, agost/dez, 1997.p. 3- 15.

SKLIAR, Carlos. A Reestruturação curricular e as políticas educacionais para as diferenças: o caso dos surdos. In: AZEVEDO, J. C. de; SANTOS, E. S. do e SILVA,

L. H. da (Orgs) Identidade social e a construção do conhecimento. Porto Alegre: Ed. Secretaria Municipal de Educação de Porto Alegre, 1997, p.242-281.

SKLIAR, Carlos. A invenção e a exclusão da alteridade "deficiente" a partir dos significados da normalidade. In: Educação e Realidade, Porto Alegre, v.24, n.2, jul./dez., 1999. p. 15 -32.

VEIGA-NETO, Alfredo. A ordem das disciplinas. Porto Alegre: Programa de Pós- Graduação em Educação, Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 1996. Tese, doutorado em educação.

VEIGA-NETO, Alfredo. Michael Foucault e os Estudos Culturais. In: COSTA, Marisa Vorraber. Estudos Culturais em Educação: mídia, arquitetura, brinquedo, biologia, literatura, cinema. Porto Alegre: Ed. Universidade/UFRGS, 2000. p.37-69.

Published

2023-06-13

How to Cite

Mariot, A. (2023). THE DEAF SUBJECT AND HIS CULTURE. Diálogos E Diversidade, 3, e15618. Retrieved from https://www.revistas.uneb.br/index.php/rdd/article/view/15618

Issue

Section

Artigos de fluxo contínuo