Dialogues and results of the training course “Oral narratives: Interlaces with educational practices” and the teachers' view of the socio-pedagogical potential of oral narratives.

Authors

Keywords:

Socio-pedagogical potential of oral narratives, continuing education course, curriculum.

Abstract

In this paper, we present the results and analysis of a qualitative participant research, with a group of Basic Education teachers from the city of Tapiramutá/Bahia, participants of a training course on the pedagogical use of oral narratives. We aim here to bring the discussions that emerged in the training course regarding the socio-pedagogical potential of the oral narratives of storytellers from Tapiramutá/Bahia in a socio-educational perspective, starting from the understanding of oral narratives as sources of knowledge and knowledge that are intertwined with the multicultural perspective / intercultural curriculum, for that, we take as theoretical path the perspectives of Canen and Xavier (2010), Giroux and Simon (1994) (1985), Moreira & Silva (2002).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nádia Barros de Araújo, Universidade Católica de Pernambuco (UNICAP)

Doutoranda em Ciências da Linguagem pela Universidade Católica de Pernambuco (PPGCL/UNICAP).

Antenor Rita Gomes, Universidade do Estado da Bahia (UNEB)

Doutor em Educação pela Universidade Federal da Bahia. Professor da Universidade do Estado da Bahia (UNEB), atuando na Graduação em Letras e no Programa de Pós-Graduação em Educação e Diversidade.

References

APPLE, M. Ideologia e currículo. São Paulo: Brasiliense, 2006.

COBO, Romaní Cristóbal; MORAVEC, John W. Aprendizaje Invisible. Hacia una nueva ecología de la educación.CollecciónTransmedia XXI. Barcelona:Laboratori de MitjansInteractius / Publicacions i Edicions de laUniversitat de Barcelona, 2011.

DEMO, Pedro. Educação e conhecimento: relação necessária, insuficiente e controversa. Petrópolis: Vozes, 2000.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: o nascimento da prisão. Petrópolis, Vozes, 2003.

FREINET, Celestin. Pedagogia do bom senso. São Paulo, Martins Fontes: 1991.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro, RJ: Paz e Terra. 1970.

GIDDENS, Anthony. 1999. Moderrutyand self-idenury: self andsociety in the late modem age. Oxford. UK: Polity Press.

GIROUX, Henry e SIMON, Roger. Cultura Popular e Pedagogia Crítica: a vida cotidiana como base para o conhecimento curricular. In: MOREIRA, Antonio Flavio (Org.). Ênfases e omissões no currículo. São Paulo: Papirus, 2003.

GOODSON, Ivor F. Currículo: Teoria e História. Petrópolis: Vozes, 2007.

MACEDO, Roberto S. Atos de currículo, formação em ato? Ilhéus: EDITUS, 2012.

__________.Hermes re conhecido. etnopesquisa-crítica, currículo eformação docente. IN: Simpósio "Etnografia e Prática Escolar", UFRN, junho/
1998. Disponível em: <www.portalseer.ufba.br/index.php/entreideias/article/view/2900> Acesso em: 13/03/2015.

MAFFESOLI, Michel. Cultura e comunicação juvenis. Comunicação, Mídia e consumo. São Paulo, v.2, n.4, p. 11-27, julho 2005.

MOREIRA, A. F. B. e CANDAU, V. M. Educação escolar e cultura(s): construindo caminhos. Revista Brasileira de Educação. N. 23, p. 156-168, 2003.

MOREIRA, Antonio Flávio; MACEDO, Elizabeth. Em defesa de uma orientação cultural na formação de professores. In: MOREIRA, Antonio Flavio (Org.). Ênfases e omissões no currículo. São Paulo: Papirus, 2003.

MORIN, Edgar.O método I: a natureza da natureza. Porto Alegre: Sulina, 2002.

SANTOMÉ, Jurjo Torres. As culturas negadas e silenciadas no currículo. In: Silva, T. T. da. (org.) Alienígenas na sala de aula: uma introdução aos estudos culturais em educação. Petrópolis, RJ: Vozes, 2005.

TOURAINE, Alain. Crítica da Modernidade. Trad. De Elia Ferreira Edel. 7. ed. Petrópolis: Vozes, 1999.

Published

2021-11-24

How to Cite

Araújo, N. B. de, & Gomes, A. R. (2021). Dialogues and results of the training course “Oral narratives: Interlaces with educational practices” and the teachers’ view of the socio-pedagogical potential of oral narratives. Diálogos E Diversidade, 1, e12821. Retrieved from https://www.revistas.uneb.br/index.php/rdd/article/view/12821

Issue

Section

Dossiê temático: História, memória e trajetórias educacionais