Memory echoes

writing the helf as a way of denouncement in “Estátua de Sal” by Maria Ondina Braga

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30620/pdi.v13n1.p239

Keywords:

Maria Ondina Braga, Portuguese literature in the Orient, Macao’s literature, Feminine literature, Writing the self

Abstract

Maria Ondina Braga (1932-2003), an itinerant and contemporary Portuguese writer, frequently drew on the themes of travel and alterity for her literary aesthetics. Along these thematic lines, the work under study, Estátua de Sal (1983), constitutes a romanticized autobiography where Ondina Braga’s biographical experience is fictionalized, literarized and, above all, self-analyzed. Focusing exclusively on Maria Ondina Braga, the following is the purpose of this article: (i) reviewing aspects of literary theory by taking into consideration, on the one hand, the specifics of such a writing and, on the other hand, broadly presenting the work; (ii) then, presenting two main objectives. As the first step, the architecture of memory is being problematized, or in other words, how memory is positioned and shared within the narrative space; as a second step, an analysis of selected textual excerpts is being carried out; the third step involves revisiting and sharing the inner world of the character through a reading perspective that considers writing to be a space for condemning and criticizing social and cultural forces.

[Received on: January 29, 2023 - Accepted on: June 10, 2023]

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Pedro d’Alte, Universidade Politécnica de Macau

Pós-doutorando em Estudos Portugueses, na Universidade Aberta, Portugal. Doutor em Literatura Infantil pela Universidade do Minho, Portugal. O presente artigo resulta do projeto de investigação de pós-doutoramento apresentado à Universidade Aberta e que se intitula “A mulher na literatura em português a Oriente: o caso de Luís Cardoso e de Senna Fernandes”. Membro do Centro de Estudos Globais (CEG-UAb), Literaturas Globais e Hipermédia. Colabora, atualmente, com a Universidade Politécnica de Macau.

References

AHAD, H.; KUMAR, C.; REDDY, K. & MAHESH, K. (2010). Somnambulism Sleep walking disease. JITPS, 1 (4), 175-180.

AGUIAR E SILVA, V. (1989). O texto literário e o ensino da língua materna. AA.VV, Congresso sobre investigação e ensino do Português. Lisboa: Ministério da Educação.

ALVES, A. C. (2022). Cultura chinesa uma perspetiva ocidental. Coimbra: Almedina.

AZEVEDO, F. (2012). Metodologia da língua portuguesa. Porto: Porto Editora.

BAKHTIN, M. (1986). Speech genres and other late essays. Austin: The University of Texas Press.

BRAGA, M. O. (1983). Estátua de sal. Lisboa: Ulmeiro.

BRAGA, M. O. (1965). Eu vim para ver a terra. Lisboa: Agência do Ultramar.

D'ALTE, P. (2022). Figurações da mulher na literatura de expressão portuguesa a Oriente: os casos de Luís Cardoso e de Senna Fernandes. E-Rei, Revista de Estudos interculturais, 10, 1-22.

D'ALTE, P. (2021). Figurações da mulher nos contos macaenses de Conceição, Ondina Braga e Senna Fernandes. Asas da palavra, 18, 2, 20-35.

GENETTE, G. (2009). Paratextos editoriais. São Paulo: Ateliê Editorial.

EDWARDS, J. (2017). The folly of looking back in fleeing out of Sodom. Ontario: Devoted Publishing.

ELIADE, M. (2016). O sagrado e o profane. A essência das religiões. Lisboa: Relógio d’Água.

FERNANDES, R. M. (1993). Catábase ou descida aos infernos: alguns exemplos literários. HVMANITAS, XLV, 347 359.

GIL, J. (1993). O espaço interior. Lisboa: Editorial Presença.

GUSDORF, G. (1991). Les écritures du moi. Lignes de vie 1. Paris: Ed. Odite Jacob.

HALL, S. (2003). A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: DP&A.

HARD, R. (2004). The Routledge handbook of Greek mythology. London: Routledge.

JUNG, C. (1996). The archetypes and the collective unconscious. London: Routledge.

LAMAS, E; BOTELHO, A. & CASTELO BRANCO, M. (2000). Dicionário de metalinguagens da didáctica. Porto: Porto Editora.

LEVINAS, E. (2012). Deus, a Morte e o Tempo. Lisboa: ed. 70.

LEVINAS, E. (1969). Totality and Infinity: An essay on exteriority. Pittsburg: Duquesne University Press.

LIMA, I. P. (1989). Para uma poética da suspensão em Maria Ondina Braga A casa suspensa uma novela exemplar. Letras & Letras, 19.

MARTINS, O. J. C. (2021). Poética da relação em Maria Ondina Braga: viagem, auto-exílio e errância cosmopolita. In Moniz, A.; Pinheiro, J.; Coelho, L.; Sousa, A. & Cristina (coord.). Viagem e cosmopolitismo. Da ilha ao mundo. Famalicão: Húmus.

MERLEAU-PONTY, M. (2011). Fenomenologia da percepção. São Paulo: Martins Fontes.

PEDROSA, I. (1987). Maria Ondina Braga: ninguém conta três vezes como ela.... Jornal de letras, Artes e Ideias, 5-1-1987, p. 13.

PEREIRA, J. C. (2015). O delta literário de Macau. Macau: IPM.

REIS, C. (2008). O conhecimento da literatura introdução aos estudos literários. Lisboa: ed. Almedina.

ROMDENH-ROMLUC, K. (2011). Merleau-Ponty and phenomenology of perception. New York: Routledge.

ROSENBAUM, R. S.; KOHLER, S.; SCHACTER, D. L.; MOSCOVITCH, M.; WESTMACOTT, R. & BLACK, S. E. (2005). The case of K.C.: contributions of a memory-impaired person to memory theory. Neuropsychologia, 43, 989-1021.

SAUNDERS, M. (2010). Self-Impression: Life-writing, autobiografiction and the biographical forms. London: Fitzroy Dearborn.

SCHOLES, R. (1989). Protocolos de leitura. Lisboa: Edições 70.

SILVA, M. A. (2018). Avatares do feminino em Maria Ondina Braga. E-letras com vida, 1, 12-21.

SIMAS, M. & MARQUES, G. (2016). Contributos para o estudo da literatura de Macau. Macau: ICM.

SOUSA, I. C. (2011). A outra metade do céu. Escravatura e orfandade femininas, mercado matrimonial e elites mercantis em Macau (séculos XVI e XVII). Macau: Universidade de S. José.

WALSH, R. (2007). The rhetoric of fictionality: Narrative theory and the idea of fiction. Columbus: The Ohio State University Press.

TULVING, E. (2002). Episodic memory: from mind to brain. Annu. Rev. Psychol, 53, p. 1-25.

Published

2023-08-13

How to Cite

D’ALTE, P. Memory echoes: writing the helf as a way of denouncement in “Estátua de Sal” by Maria Ondina Braga. Pontos de Interrogação – Journal of Cultural Criticism, Alagoinhas-BA: Laboratório de Edição Fábrica de Letras - UNEB, v. 13, n. 1, p. 239–259, 2023. DOI: 10.30620/pdi.v13n1.p239. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/pontosdeint/article/view/v13n1p239. Acesso em: 18 may. 2024.